Kimi Räikkösen kipinä moottoriurheilua kohtaan tuskin sammuu koskaan kokonaan, mutta formula ykkösiin se ehti jo kertaalleen sammua – kunnes piipahdus NASCAR-sarjassa sai liekin taas syttymään.
Räikkönen hyvästeli F1-sarjan vuoden 2009 syksyllä, kun ura Ferrarin kuskina näytti päättyvän kolmen ajetun kauden jälkeen. Kauden 2007 mestarille olisi ollut lukuisia ottajia, mutta hän päätti pitää hengähdystauon ja suuntasi rallin MM-sarjaan parin kauden reissulle.
– Ralli on aina kiinnostanut ja kiinnostaa edelleen. Halusin nähdä, millaista se on ja pystyykö sitä ajamaan edes vähää, koska se on kuitenkin aika erilainen laji ja aika vaikeakin, Räikkönen kommentoi MTV Sportin haastattelussa.
Hän ei uskonut enää palaavansa formuloiden pariin, mutta mieli muuttui jo yhden välivuoden jälkeen. Sitten alkoivat neuvottelut sopivan tiimin löytämiseksi.
– Olin jo aika lailla paketoinut sen homman, mutta tietenkin monta eri syytä johti siihen. Tietysti muuttui paljon asioita elämässä kaikilla.
– Menin ajamaan muutaman NASCAR-kisan, ja oli ihan hauskaa ajaa kilpaa kaikkia vastaan, kun rallissa ajetaan enemmänkin kelloa vastaan. Oli hauska taas ajaa peräkanaa ja ohitella, Räikkönen hymyilee.
– F1 on suosituin tai kovin luokka siinä. Minulla oli vaihtoehtoja palata jo edellisenä vuonna – jatkaakin silloin (2010) – mutta se ei tuntunut oikealta. Sitten asiat olivat sillä tavalla, että tuntui taas siltä, että haluaa ajaa kilpaa ja nauttia. Sitten löytyi hyvä tiimi, Räikkönen jatkaa.
Huhut veivät Räikköstä ensin Williamsille, mutta lopulta talliksi valikoitui Renault’n tehdastiimin päälle rakentunut Lotus, jolla Kimi saavutti kaksi osakilpailuvoittoa ja 15 palkintopallisijaa ennen paluutaan Ferrarille vuonna 2014.