Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene kertoi, että Kimi Räikkönen pyysi itse Meksikon F1-kisassa taktiikkamuutosta, jonka hän itse myönsi jälkikäteen epäonnistuneen.
Räikkönen ajoi kisan alussa vahvasti pehmeillä renkailla, mutta keskikovilla renkailla hän oli suurissa ongelmissa pidon kanssa. Muut kärkikuskit ajoivat kisan yhdellä varikkostopilla, mutta Räikkönen pysähtyi toistamiseen. Arrivabenelta kyseltiin syytä tähän.
– Koska hän (Räikkönen) pyysi sitä, Arrivabene sanoi F1i-sivuston mukaan.
– Hän sanoi, että renkaat olivat loppu ja strategiamme Kimin kanssa oli sama kuin Sebillä (tallikaveri Sebastian Vettel), mutta hän pyysi ja valitti renkaista. Muutimme heti taktiikkaa ja otimme hänet sisään.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikköselle vaihdettiin uudet keskikovat renkaat autoon. Pehmeitä renkaita ei enää ollut tuossa vaiheessa jäljellä.
– Joskus jos kuljettaja ei ole vakuuttunut renkaiden käyttäytymisestä, paras tapa on muokata taktiikkaa ja meillä oli b-suunnitelmana ottaa hänet sisään, rauhoittaa hänet ja lähettää takaisin ulos, Arrivabene selvitti.
Räikkönen putosi toisen varikkostopin takia vitossijalta seitsemänneksi, mutta hän onnistui ohittamaan Nico Hülkenbergin ja oli kuudes. Räikkönen kommentoi rengasongelmiaan MTV Sportille kisan jälkeen.
– Ei vain meinannut olla pitoa keskikovissa renkaissa. Ajateltiin, että koitetaan pysähtyä toista settiä, mutta eipä se siitä muuttunut oikein mihinkään. Ehkä ne olivat ne renkaat itsessään, tämä oli eka kerta, kun ajoin niillä koko viikonloppuna, Räikkönen ruoti MTV Sportille.
– Jälkeenpäin on helppo sanoa, ettei olisi kannattanut pysähtyä, Räikkönen totesi.
Räikkönen sanoi F1i:n mukaan, että pysähdyksestä seurasi hyvänä asiana se, että Red Bullin Daniel Ricciardokin joutui pysähtymään. Näin Vettel pääsi Ricciardon edelle. Lopun taisteluissa Vettel kuitenkin sai rangaistuksen ja Ricciardo nousi lopputuloksissa kolmanneksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.