MTV Sportin F1-asiantuntijat Mika Salo ja Ossi Oikarinen niputtavat formula ykkösten Itävallan GP:n taktiset käännekohdat.
Kimi Räikkönen sijoittui Ferrarilla kolmanneksi oltuaan alkupuolella kisaa vielä voittotaistelussa mukana. Suomalaisen ainoa varikkopysähdys pudotti hänet viidenneksi, mutta pitkään haettu ohitus Red Bullin Daniel Ricciardosta sekä Nico Rosbergin putoaminen Mercedes-kuskien kolaroinnin seurauksena nostivat Räikkösen palkintopallille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kohta 1: Mikä ratkaisi kisan Kimin kannalta?
Ferrari venytti Räikkösen ainoan varikkokäynnin kierrokselle 22, kun taas Red Bullin Daniel Ricciardo pysähtyi kierroksella 14 ja Max Verstappen kierrosta myöhemmin. Kaikki aloittivat kisan superpehmeillä renkailla ja siirtyivät astetta kovempiin kumeihin – sillä erotuksella, että Räikkösen setti oli käytetty. Johtopaikalta varikolle tullut Räikkönen putosi radalle palatessaan Red Bull -kaksikon taakse.
Salo: He yrittivät vetää pitkän stintin supersofteilla renkailla eikä se vauhti riittänytkään. Uskon, että he vertasivat sitä Mercedeksen Lewis Hamiltonin vauhtiin, koska Hamiltonkaan ei ajanut lähellekään täysiä. Hän vain säästeli renkaita ja aikoi vetää tosi pitkän stintin ultrapehmeillä. Sitten se suunnitelma vain haukkasi paskaa, kun muut menivätkin niin paljon kovempaa.
Ricciardo pysähtyi vielä uudelleen, mutta Verstappen pystyi ajamaan yhdellä pysähdyksellä maaliin, vaikka pysähtyi 7 kierrosta ennen Kimi. Tämä taisi olla aikamoinen yllätys?
Ossi: Kyllä. Renkaiden kestävyys yllätti joissakin autoissa. Red Bullilla ja Kimillä ne kestivät hyvin, mutta kuten nähtiin, Williamsilla ne eivät kestäneet ollenkaan. Se on vähän auto- ja kuljettajakohtaista, että miten renkaat kestävät.
Kohta 2: Miksi Räikkönen ei päässyt aiemmin Ricciardon ohi?
Räikkönen haki ohitusta Ricciardosta peräti 35 kierroksen ja lopulta australialaisen virheen seurauksena Ferrari katosi horisonttiin. Miksi hän ei onnistunut pääsemään Red Bullista nopeammin eroon?
Ossi: Kimi ei vain saanut riittävästi vauhtia kolmosmutkaan eikä päässyt yrittämään ohitusta riittävän ajoissa. Ne muutamat kierrokset maksoivat sen, ettei hän päässyt Verstappenin kimppuun tarpeeksi nopeasti. Se on kertautuva efekti.
Mika: Ricciardosta olisi pitänyt päästä vähän nopeammin ohi. Kimillä oli vauhtia paljon enemmän, mutta ohittaminen oli vaikeaa. Siihen meni periaatteessa toinen sija, koska aika nopeasti hän ajoi sen jälkeen Verstappenin kuitenkin kiinni. Ja viimeisellä kierroksella tuli keltaiset liput (Mercedeksen kolarin takia) eikä hän päässyt yrittämään ohi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kohta 3: Miten turva-auton tulo vaikutti kisan kulkuun?
Toisen Ferrari-kuskin Sebastian Vettelin oikea takarengas räjähti kesken pääsuoran. Saksalainen oli päässyt samalla supersoftilla rengassetillä aina kierrokselle 26 asti ja laskelmien mukaan renkaiden olisi kuulunut kestää vielä reilusti pitempään.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Miten Vettelin renkaan räjähtämisestä tullut turva-autotilanne vaikutti kisan kulkuun?
Mika: Se oli loppujen lopuksi aika lyhyt aika, vaikka tietysti se vaikuttaa aina. Se veti nipun kasaan ja Nico Rosberg oli lähtenyt jo aika hyvin karkumatkalle. Osa sai ilmaisen varikkopysähdyksen, muttei sekään loppujen lopuksi vaikuttanut kauheasti.
Ossi: Se helpotti niitä, jotka saivat ilmaisen varikkopysähdyksen, kuten (seitsemänneksi sijoittunutta) Haasin Romain Grosjeania. Niille kavereille, jotka olivat juuri tehneet stopin, se oli huono juttu. Kyllähän Hamilton hyötyi siitä jonkin verran, kun hän pääsi lähemmäs Nicoa turva-auton takia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Britannian Silverstonessa.