Kimi Räikkönen on varma siitä, että hän olisi saanut allaan olleet renkaat kestämään maaliin asti Singaporen GP:ssä. Tallipomo Maurizio Arrivabenen mukaan kolmas pysähdys oli välttämätön.
Räikkönen nappasi kauden 15. osakilpailun puolivälissä kolmossijan Mercedeksen Lewis Hamiltonilta komealla ohituksella, mutta seuraavan toisen varikkostopin jälkeen britti alkoi jälleen saavuttaa Ferrari-kuskia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton teki 16 kierrosta ennen maalia yllätyspysähdyksen ja vaihtoi autoonsa pehmeämmät renkaat. Ferrari reagoi välittömästi ja otti Räikkösen varikolle, mutta suomalainen palasi radalle Hamiltonin taakse.
Räikkönen ihmetteli tapahtunutta tiimiradiossa kisan jälkeen. Hänellä oli ennen viimeistä pysähdystä 13 kierrosta ajetut kovemmat renkaat.
– Olisimme todellakin päässeet niillä maaliin. Olisiko hän voinut saavuttaa ja ohittaa meidät, niin sitä en tiedä, Räikkönen totesi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton olisi pystynyt hyökkäämään Räikkösen kimppuun pehmeämmillä renkailla ja kierrosaikojen perusteella hän olisi pystynyt napsimaan eroa kiinni yli kahden sekunnin kierrostahtia, vaikka Räikkönen olisi radalle jäädessään päässyt jo puolen minuutin karkumatkalle.
– Emme olleet mielestäni niin kaukana Red Bullin tai Lewisin vauhdista. Meillä oli minusta aika hyvä vauhti, mutta olimme suurimman osan kisasta heidän takanaan jumissa. Nicolla (Rosberg) oli enemmän vauhtia kuin kellään meistä. Teimme oman kisamme ja voimme olla aika tyytyväisiä, Räikkönen jatkoi.
Tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen karvat nousivat pystyyn, kun häneltä kysyttiin Räikkösen kohdalla tehdystä taktisesta mokasta.
– Se oli mielestäni oikea päätös. Siinä kohtaa renkaalla jatkaminen olisi ehkä kuluttanut sitä valtavasti ja se olisi ollut jättimäinen katastrofi. Me olisimme olleet hulluja, Arrivabene puolustautui.
– Meidän pitää ajatella päinvastoin. Teimme päätöksen omaan dataamme perustuen ja nyt meidän täytyy selvittää, oliko datamme oikeassa.
Red Bull oli lähellä onnistua aggressiivisemmalla taktiikalla. Se otti Daniel Ricciardon kakkospaikalta kolmannelle stopille 14 kierrosta ennen ruutulippua. Ricciardo pystyi tämän jälkeen hyökkäämään raivoisasti Rosbergin kimppuun, mutta matka loppui kesken ohitusyrityksen tekemiseen.
Lähteet: ESPN, Autosport, Motorsport.com ja F1i.com