Kimi Räikkönen ei pidä katuratoja itselleen erityisen vaikeina paikkoina ajaa formula ykkösiä.
Räikkönen kolaroi autonsa kaiteeseen heti sateisen Monacon kisan alkuvaiheessa. Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene paljasti tuolloin, ettei suomalaiskuski pidä juurikaan Monte Carlon katuradasta. Räikkönen ei kuitenkaan ole sitä mieltä, että myös Azerbaidzhanin uusi katurata tuottaisi hänelle automaattisesti samanlaisia ongelmia.
– Ei sillä ole mitään tekemistä paikan tai radan kanssa, Räikkönen tokaisee F1i.comin mukaan.
MAINOS
Euroopan GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Sunnuntai: Euroopan GP klo 15.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Kun hommat saa sujumaan, katuradat ovat mukavia paikkoja, mutta ne ei ole helpoimpia paikkoja saada asiat toimimaan kuten haluaa, koska virheisiin ei ole varaa. Pyörän lukitseminen tai leveäksi ajautuminen johtaa saman tien session loppumiseen.
Räikkösen mukaan katuradat voivat kuitenkin olla hauskoja ajettavia, kun säädöt löytyvät kohdilleen. Hän on vuoden 2012 F1-paluunsa jälkeen voittanut Melbournen kisan kertaalleen ja sijoittunut kahdesti palkintopallille Singaporen kaduilla.
– Mutta kun on vaikeuksissa säätöjen kanssa, se ei ole helppoa, koska tarvitset hyvän tuntuman autoon, jotta voit olla nopea katuradalla, Räikkönen jatkaa.
Monacon lisäksi Ferrari oli vaikeuksissa renkaiden toiminnan kanssa myös edellisessä kisassa Montrealissa. Bakussa ajettavassa Euroopan GP:ssä lämpötilojen on määrä nousta kuitenkin lähelle 30 astetta, joten tähän asiaan saattaa tulla helpotusta viikonlopun aikana.
– Siinä on helvetinmoinen ero, kun saamme auton säädöt sellaisiksi kuin haluamme. Se on tavoite, mutta kun rata on uusi, se on aina vaikeaa, mutta se on sama kaikille. Meillä on mielestäni hyvä paketti, mutta se pitää saada sellaiseksi kuin haluamme, Räikkönen kertoo.