Kimi Räikkönen ei usko Malesian F1-radan muuttuneen niin paljon kuin on ennakoitu, mutta uusi asfaltti saattaa hänen mukaansa muuttaa viikonlopun optimaalista rengastaktiikkaa.
Malesiassa on kisattu yhtäjaksoisesti vuodesta 1999 lähtien, ja Räikkönen on juhlinut voittoa vuosina 2003 ja 2008. Monet kuskit pitävät Malesiaa koko F1-kalenterin vaikeimpana ratana, mikä johtuu Räikkösen arvion mukaan lähinnä kuumuudesta.
MAINOS
Malesian GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 4.55 ja 8.55
Lauantai: Harjoitukset klo 8.55, aika-ajo klo 11.55
Sunnuntai: Malesian GP klo 9.55, ennakkotunnelmat klo 8.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Täksi vuodeksi koko rata on asfaltoitu uudelleen. Kuskit kävivät torstaina tutustumassa tummaan pintaan, joka saattaa viikonloppuna imeä huomattavan määrän lämpöä itseensä.
– Tänä vuonna on tullut uusi asfaltti ja miten se muuttaa sitä, niin se nähdään sitten, mutta kuumuus on ehkä tehnyt tästä vähän erilaisen. Renkaille ja autolle aika raastava kisa, Räikkönen kuvailee MTV Sportin haastattelussa.
– Ei se nyt ole paljoa muuttunut. Ehkä muutaman mutkan kulma ja viimeinen mutka eniten, mutten nyt usko, että se hirveästi mullistaa sitä, miten siitä ajetaan, hän sanoo.
Ferrari-kuskin näkemys on melko lievä, sillä muutostyöt ovat olleet varsin suuria. Mutkien 2, 4, 9 ja 15 kallistuksia on muutettu viime vuodesta, jotta radan soljuvuus parantuisi ja sadevesiviemäröinti helpottuisi.
Ferrarin tiedotteessa Räikkönen pohti radan päällysteen vaikutusta rengasvalintoihin. Suomalaisella on valikoimassaan kolmet kovat, kolmet keskikovat ja seitsemän pehmeät renkaat, kun taas esimerkiksi tallikaveri Sebastian Vettelillä ja MM-sarjaa johtavalla Nico Rosbergilla on kahdet kovat ja neljät keskikovat.
– Tämä on yksi harvoista kisoista, joissa pitää käyttää kovia renkaita, mutta olosuhteet ovat erilaiset kuin joissain muissa paikoissa. Kovat voivat olla parhaat renkaat kisaolosuhteisiin tai sitten eivät. Huomenna tiedämme lisää.
Viime vuonna Vettel ajoi Ferrarille voiton kahden pysähdyksen taktiikalla. Kisan alussa radalla vieraillut turva-auto kuitenkin vaikutti kisan kulkuun.