Ferrari-kuski Kimi Räikköselle F1-kalenteriin palaava Paul Ricardin rata on tuttu testiympäristö, mutta kisasta ei kenelläkään kuskilla ole kokemusta Etelä-Ranskan maisemista.
MAINOS
Ranskan GP C Morella –
kisa myös MTV3:lla!Perjantai: Harjoitukset klo 12.55 ja 16.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajo klo 16.55
Sunnuntai: Ranskan GP klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 15.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella. Ranskan GP poikkeuksellisesti suorana myös MTV3:lla.
Kimi Räikkönen valmistautuu Ranskan GP:hen – treenasi uutta rataa simulaattorissa
Ranskassa on ajettu formula ykkösiä viimeksi vuonna 2008, mutta tuolloin paikkana toimi Magny-Cours. F1-tallit ovat ajaneet Paul Ricardilla Pirellin rengastestejä viime vuosien aikana, joten täysin uuteen miljööseen ei kovinkaan moni heistä joudu, vaikka rata on isännöinyt GP:tä viimeksi vuonna 1990.
– Olen joskus kauan aikaa sitten McLaren-aikoina testannut täällä aika paljonkin. Eipä se ole paljoa siitä muuttunut. Vähän leveämpi muutamasta kohdasta, mutta siinäpä se, Räikkönen arvioi C Morelle kisaviikonlopun aattona.
– Tietenkin autot ja renkaat ovat muuttuneet paljon niistä vuosista, kun olen ajanut täällä. Aika kuuma on, joten varmaan se on renkaille aika hankala ilma.
Paul Ricard on profiililtaan varsin yksinkertainen: pääsuoralle lähdetään tiukasta mutkasta lähes ryömimisvauhdista, ja muutaman käännöksen kautta päädytään pitkälle Mistral-suoralle, jota on hidastettu hankalasti havaittavalla shikaanilla.
Räikkönen nostaa radan kiinnostavimmaksi kohdaksi tämän jälkeen alkavan kolmossektorin, jossa on lähes yhtä paljon mutkia kuin kahdessa edellisessä yhteensä.
– Ehkä tuo viimeinen sektori on kaikista hauskin tai mikä ratkaisee enemmän, Räikkönen sanoo.
F1:n YouTube-videolla Lewis Hamilton esittelee Paul Ricardin rataa viime vuoden rengastestien kierroksellaan:
Ranskan GP:n estradilla virheet eivät kuitenkaan käy kovinkaan kalliiksi. Radan turva-alueet ovat erittäin leveät. Kummassa Räikkönen mieluummin ajaisi, tiukasti muureilla rajatulla radalla vai avarien turva-alueiden radalla?
– Ei se nyt muureista ja turva-alueen leveydestä ole kiinni. Ehkä jos olisi enemmän sellainen, missä on hiekkaa ja muuta, kuten ennen vanhaa. Se ei paljoa anna anteeksi, Räikkönen vastaa.
– Tämä on ollut aina tämmöinen, missä ei ole mitään muuta kuin asfalttia.