Silverstonessa ajetaan viikonloppuna yhtä pykälää pehmeämmillä rengasseoksilla kuin viikko sitten. Britannian GP:ssä sattuneiden rengasrikkojen vuoksi Pirelli on päättänyt myös nostaa rengaspaineita.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Mitä Valtteri Bottaksen pätkätyöurasta pitäisi ajatella? Mercedeksen pakottaminen muutokseen vaatii täydellisen napakympin
LUE MYÖS: Valtteri Bottas havaitsi selvän eron Lewis Hamiltonin mahtisuoritukseen – Mercedes teki muutoksia suomalaisen autoon
Viikko sitten ajetussa Britannian GP:ssä nähtiin kaikkiaan neljä rengasrikkoa. AlphaTaurin Daniil Kvjatilta rikkoutui 12. kierroksella oikea takarengas. Mercedeksen Valtteri Bottaksen (kierros 50), McLarenin Carlos Sainzin (51) ja Mercedeksen Lewis Hamiltonin (52) kohdalla periksi antoi vasen eturengas.
Vaikka ensin epäiltiin toisin, Pirellin tutkimuksissa on käynyt ilmi, etteivät rengasrikot johtuneet renkaista itsestään. Kvjatin kohdalla rengas rikkoutui auton takapäässä hajonneen osan takia. Bottas, Sainz ja Hamilton puolestaan ajoivat niin pitkän stintin, että renkaaseen kohdistunut kuormitus kasvoi liian suureksi; Silverstonen rata on varsinkin vasemman puolen renkaille todella rankka, ja nykyautot ovat historian nopeimpia.
Tulevana viikonloppuna käytössä on Pirellin viidestä rengasseoksesta kolme keskimmäistä. C2 (kova), C3 (keskikova) ja C4 (pehmeä). Rengaspaineita nostetaan viikon takaisesta edessä kahdella ja takana 1 psi:llä. Näin paineet ovat eturenkaissa 27 ja takarenkaissa 22 psi:tä.
– Mun mielestä on mahdotonta ajaa yhdellä stopilla näillä seoksilla. Vähintään kaksi stoppia tulee olemaan kaikilla. Se on ehkä ihan hyvä juttu, että saadaan vähän vaihtuvuutta, Bottas sanoo MTV Urheilulle.
– Rengaspaineissa rajoitukset, kuinka paljon pitää olla ilmaa, ovat olleet aina aika korkeat. Nyt kun niitä korotetaan, se tarkoittaa käytännössä sitä, että renkaat menettää suorituskykyä vielä nopeammin. Yhdellä kierroksella sillä ei kauheasti ole merkitystä, mutta pidemmissä vedoissa niistä häviää vähän enemmän pitoa. Kun rengas kuumenee, paine nousee vielä korkeammalle, ja se on aika paljon korkeampi, mitä optimaalinen rengaspaine. Mutta se on kaikille sama, on vaan vähän vähemmän pitoa.
Sunnuntain kilpailussa ajetaan 52 kierrosta. Pirellin urheilupomo Mario Isola ei usko, että kukaan pystyisi ajamaan yli 30 kierroksen stinttejä. Viime viikonloppuna osa kuljettajista ajoi kovalla renkaalla 40 kierroksen stintin.
– Viime viikon keskikova on tämän viikon kova. Romain Grosjean ajoi keskikovalla renkaalla 36 kierrosta, ja hänen renkaansa olivat täysin loppuun kuluneet. Tältä pohjalta minun on vaikea uskoa yli 30 kierroksen stintteihin.
– Mutta tallit ovat todella hyviä säästämään rengasta, joten en voi kirjoittaa ennustustani kiveen. Kuitenkin kun mietin, miten pehmeitä renkaita nyt on käytössä, todennäköisesti ainakin suuri osa talleista tähtää kahden pysähdyksen strategiaan.