Kimi Räikkönen on ajanut tasan sata F1-kilpailua ilman voittoa. Lähellä hän on ollut useampaan otteeseen, mutta voitto on karttanut suomalaista jo yli viisi vuotta.
LUE MYÖS: Yhtä hymyä! Kimi Räikkönen kohtasi Hollywood-tähden – "Jäämieheltä" myös mahtava ele fanille
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Australian kisa vuonna 2013. Tuolloin Räikkönen avasi toisen Lotus-kautensa täydellisesti ajamalla ykköseksi. Sen jälkeen on mennyt 103 kisaviikonloppua ilman Räikkösen vierailua korkeimmalla palkintokorokkeella. Räikkönen on ollut kolmesta kisasta sivussa ja ajamissaan sadassa kisassa Räikkönen on ollut 39 kertaa neljän parhaan joukossa ja palkintosijoilla 24 kertaa.
F1-historian suurin väli kahden voiton välillä on Riccardo Patresen 99 kisaa, joten jos Räikkönen palaa vielä kisavoittajaksi, hän ottaa haltuunsa kyseisen "ennätyksen". Räikkösen voittamattomuus on monen asian summa.
1. Ferrarin susi ja muiden dominanssi
Räikkönen palasi Ferrarille kaudeksi 2014 isoin odotuksin, mutta talli oli pahasti jäljessä sääntöjen vallankumouksen jälkeen. Ferrarin vuoden 2014 autolla ei yksinkertaisesti voinut taistella voitoista: Räikkösen paras sijoitus oli neljäs sija Spassa, ja kaudesta tuli ensimmäinen sitten tulokaskauden ilman ainuttakaan palkintopallipaikkaa. Tuon vuoden tallikaveri Fernando Alonso oli kahdesti palkintopallilla, toinen Unkarissa ja kolmas Kiinassa. Samana vuonna alkoi Mercedeksen dominanssi, joka on osaltaan vaikuttanut vahvasti siihen, ettei Ferrarille tai muillekaan ole voittoja herunut.
Kaudella 2013 Räikkösen voiton jälkeisissä 18 kisassa Sebastian Vettel otti Red Bullilla hurjat 13 voittoa, eli hän oli lähes lyömätön. Sen jälkeen alkoi Mercedeksen voittomarssi, kausien 2014-18 aikana ajetuista 85 kisasta peräti 68 on päättynyt Mercedeksen voittoon. Räikkösen voitottoman putken aikana hänen tallikaverinsa on pystynyt voittamaan 10 kisaa (kaikki Vettelin voittoja Ferrarilla), mikä osoittaa selvästi sen, että hän on ollut haastaja-tallissa. Ensin ykkönen oli Red Bull, sen jälkeen Mercedes.
Räikkösen edustaman tallin voitot vuoden 2013 Australian GP:n jälkeen (103 kisaa):
2013: Lotus 0
2014: Ferrari 0
2015: Ferrari 3
2016: Ferrari 0
2017: Ferrari 5
2018: Ferrari 2 (kuusi kisaa ajettuna)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Aika-ajon ja ensimmäisen kierroksen vaikeus
Räikkösen paalupaikkojen väli oli yhdeksän vuotta, se murtui Monacossa viime vuonna. Räikkönen on joutunut antamaan valitettavan usein periksi taistelussa huippusijoituksista aika-ajon loppuhetkillä. Matkaan on sattunut viimeisen mutkan pikkuvirheitä, tallin huonosti ajoitettuja radallelähtöjä sekä vaikeuksia lämmittää renkaita. Asiaa ei ole missään nimessä helpottanut Mercedeksen "party mode" ja ylivalta aika-ajoissa. Räikkönen oli kaudella 2016 pitkään alakynnessä vertailussa tallikaveri Sebastian Vetteliin aika-ajovauhdissa, mutta onnistui kirimään loppukaudesta. Viime kaudella Vettel vei aika-ajovertailun 15-5. Tämän kauden alussa Räikkönen otti putkeen kolme eturivin paikkaa ja oli heti taistelemassa kisojen voitoista.
Toinen Räikkösen akilleen kantapää on ollut ensimmäisten kierrosten vauhti. Hän on menettänyt kiusallisen usein sijoituksia avauskierroksella, harvemmin sen sijaan pystynyt parantamaan asemiaan lähdössä. Nykyautoilla toisen auton seuraaminen on äärimmäisen hankalaa ja vain äärimmäisissä poikkeustilanteissa kisan on voittanut kuljettaja, joka ei ollut ensimmäisen kierroksen jälkeen kärkikolmikossa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Keulan haasteet
Räikkösen toisen Ferrari-ajan ongelma oli pitkään auton keulassa. Räikköselle sopii herkästi ohjauspyörän liikkeisiin reagoiva etupää, jollaista Ferrari ei onnistunut hänelle säätämään. Kaudeksi 2016 Ferrari muutti jousitustaan, mikä nosti Räikkösen iskukykyä välittömästi. Räikkönen on kokenut silti niitä ongelmia, joita jokainen kuljettaja valittaa kisasta toiseen: nykyrenkaat on vaikea saada oikeaan toimintaikkunaan. Usean kilpailun jälkeen Räikkönen on sanonut, että hänellä on ollut startin jälkeen hankalaa seurata muita autoja ja kisa on mennyt ajeluksi.
4. Vettelin aikakausi
Ferrarilta sitä ei tietenkään myönnetä, mutta kun Sebastian Vettel saapui talliin kaudeksi 2015, se muutti Räikkösen asemaa. Ferrari haluaa himokkaasti maailmanmestaruuden ja nelinkertainen mestari Vettel on saanut alusta asti lähes Messiaan kohtelun. Suomalaiset F1-fanit ovat useaan otteeseen kiristellä hampaitaan, kun taktiset ratkaisut ovat näyttäneet sortavan Räikköstä kerta toisensa jälkeen. Myös useat kansainväliset F1-asiantuntijat, kuten Nico Rosberg, ovat todenneet, että Ferrarin marssijärjestys on päivänselvä. Räikkönen on monessa kisassa osoittanut, että hän on edelleen voittoon pystyvä kuljettaja, mutta pikkuasiat ovat kääntäneet vaakakupin jollekin muulle.
5. Lähellä se on ollut
Lotuksella tulleen voittonsa jälkeen Räikkönen oli samalla kaudella vielä kuudesti kakkonen, kun hän pystyi ottamaan haastaja-autostaan kisa toisensa jälkeen kaiken irti. Lotus-auto sopi Räikköselle lähes täydellisesti. Kaikkein lähimpänä voitto oli kuitenkin viime vuonna Monacossa. Räikkönen oli palannut paalupaikalle yhdeksän vuoden tauon jälkeen ja voitto oli käsissä, mutta varikkotaktiikka käänsi Ferrarin sisäisen taistelun Vettelin puolelle. Räikkösen ilme palkintopallilla kertoi kaiken oleellisen. Pari kuukautta myöhemmin Unkarissa Räikkönen oli selvästi kärjessä ajanutta Vetteliä nopeampi ja hän antoi tallille vihaisen palautteen, että nyt olisi päästävä ohi, muuten takaa tullut Valtteri Bottas pääsee antamaan liikaa painetta. Pyyntö kaikui kuuroille korville ja Räikkösen kohtalona oli ajaa kakkoseksi Vettelin perässä. Räikkösellä on siis edellisen voiton jälkeen 12 kakkossijaa ja 12 kolmossijaa, joten pienellä tuurilla ja radalla tapahtuneella säpinällä hän olisi hyvinkin voinut nousta voittoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.