Autosport-lehden asiantuntijat ovat paneutuneet Ferrarin uuden F1-auton yksityiskohtiin ja arvioineet löydöstensä auttaneen Kimi Räikköstä pääsemään nopeammin sinuiksi ajokin kanssa.
Pääkuvan videossa C Moren F1-selostaja Niki Juusela käy läpi Melbournen kisan tapahtumat.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Räikkönen onnistui lyömään tallikaverinsa Sebastian Vettelin kauden ensimmäisessä aika-ajossa yhdellä sadasosalla, mutta sunnuntain Australian kisassa onnekas taktiikka nosti saksalaisen voittoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kolmossijastaan huolimatta Räikkönen vaikutti olevan erittäin valmis kauteen, mikä saattaa Autosportin teknisen asiantuntijan mukaan johtua pitkälti Ferrarin SF71H:n etujousituksen yksinkertaisuudesta.
– Ferrarilla on kaikkiin muihin kärkitalleihin verrattuna konservatiivisin etujousitus. Toiset pelaavat jousituskulmilla näiden ylätukivarsien avulla ja nostavat niitä aerodynaamisista ja geometrisistä syistä. Ferrari pysyy tässä ja se antaa heille aika hyvän etupään, Scarborough analysoi.
– Esimerkiksi Melbournessa siitä oli todella paljon apua, ja Kimi Räikkösen kaltaiselle kuskille se on todella tärkeää, että etupäähän on luottoa.
Räikkösellä on ollut jo viiden vuoden ajan suuria vaikeuksia saada auton etupäätä ja sitä kautta renkaita toimimaan optimaalisella tavalla. Autot ovat tuntuneet vuosi toisensa jälkeen suosivan joko Fernando Alonsoa tai nykyistä tallikaveria Sebastian Vetteliä.
Nyt asetelma näyttää olevan toisin päin, lisää toinen Autosportin päätoimittaja Anthony Rowlinson.
– On mielenkiintoista miettiä sen valossa, mitä Ferrari ei ole tehnyt etupäässä, että Sebastian Vettel ei ole tähän päivään mennessä saanut haluamaansa pitoa peräpäähän, Rowlinson sanoo.