Formula ykkösten kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa on nähty kolme varikkoepisodia, jossa autot on vapautettu vaarallisesti liikkeelle. Huomattavimpana tapauksena Ferrarin mekaanikko Francesco Cigorini loukkaantui sunnuntaina Bahrainin GP:ssä, kun hänen jalkansa jäi Kimi Räikkösen takarenkaan alle ja murtui useasta kohtaa. F1 on käynnistänyt tapauksista tutkinnan.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
LUE SEURAAVAKSI: Räikkösen stopista katastrofi! Mekaanikko jäi auton alle varikolla.
Kauden avauskisassa Melbournessa varikolta olivat päässeet vaarallisesti matkaan Haas-kuskit Romain Grosjean ja Kevin Magnussen. Sekä Grosjeanin että Magnussenin renkaat oli ripustettu autoon väärin.
Bahrainin kisassa Räikkösen auton vasenta takarengasta ei oltu saatu edes irti, kun hänet päästettiin liikkeelle Cigorinin kannalta ikävin seurauksin. Jo aiemmin samana viikonloppuna toisissa harjoituksissa Räikkösen rengas oli kiinnitetty huonosti autoon, minkä myötä Kimi jäi radanvarteen.
Haas käyttää samoja osia takapyörässään kuin Ferrari, jonka kanssa sillä on tekninen yhteistyösopimus. Kansainvälinen autourheiluliitto FIA on nyt käynnistänyt tapausten johdosta tutkinnan mutterinvääntimistä.
LUE SEURAAVAKSI: Häkkinen vaatii varikkopysähdyksiä tarkasteluun – "Kun ihmishenkiä on pelissä"
F1-kilpailujohtaja Charlie Whiting viestittää, ettei FIA usko enää sattumaan.
– Nämä näyttävät vähemmän ja vähemmän sattumilta. Melbournen kaksi tapausta olivat aika selvästi mutterinvääntimistä aiheutuneita virheitä, Whiting sanoi F1-sarjan virallisten verkkosivujen mukaan.
– (Bahrainissa) rengastakaan ei oltu otettu vielä pois, mikä on hiukan hämmentävää.
Ferrari sai tuoreesta tapauksesta aiemmin 50 000 euron sakot.