Räikkösen onnettomuus vakavana esimerkkinä: tallipomo varoittaa FIA:a ylireagoimasta

7.09057460 (1)
xpbimages.com
Julkaistu 12.04.2018 12:48

MTV SPORT

Ferrarin työntekijän pahan loukkaantumisen aiheuttanut Kimi Räikkösen varikkokäynti ei saa aiheuttaa äkillisiä muutoksia varikkokäytäntöihin, vaatii itsekin stopeilla epäonnistuneen Haasin tallipäällikkö Günther Steiner.

MAINOS

Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 4.55 ja 8.55
Lauantai: Harjoitukset klo 5.55, aika-ajo klo 8.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 7.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Ferrariin rengasta vaihtanut mekaanikko sai useita murtumia vasempaan jalkaansa, kun Räikkönen ampaisi ennen aikojaan matkaan vihreän valon sytyttyä hänelle. Talli ei paljastanut, mikä aiheutti järjestelmän pettämisen, mutta on jo informoinut Kansainvälistä autoliittoa FIA:aa asiasta.

Ferrari sai Bahrainissa yhteensä 55 000 euron sakot, kun sunnuntain onnettomuuden lisäksi se päästi Räikkösen radalle irtonaisella pyörällä myös perjantain harjoituksissa. Lisäksi alkukaudella on nähty muitakin varikkomokia, kun Barcelonan testeissä Fernando Alonson pyörä irtosi kesken ajon ja Australian kaudenavauksessa Haasin molemmat autot jäivät radalle löysälle jääneen pyörän takia.

LUE MYÖS: Räikkösen onnettomuuden seuraus: Mutterinvääntimistä tutkinta – FIA ei usko enää sattumaan

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tilanne on herättänyt keskustelua varikkokäyntien turvallisuudesta, mutta Haas-pomo Steiner toivoo, ettei FIA ala tehdä spektaakkelia liian turvalliseksi.

– Meidän kohdalla se ei tehnyt asiaa niinkään mielenkiintoiseksi, mutta se tuo uuden riskitekijä kisoihin, Steiner kertoo Sky Sportsille.

– Jos teet kaiken 100 prosenttisen turvalliseksi, niin miksi edes katsomme formula ykkösiä? Se on minun mielipiteeni. Meidän täytyy antaa inhimillisille virheille tilaa.

Formula ykkösten varikkokäynnit on saatu viime vuosina teknisten ja taktisten kehitysaskeleiden ansiosta typistymään jopa alle kahteen sekuntiin, mutta toistaiseksi stopit ovat olleet myös turvallisia tiimien henkilökunnalle.

– En sano, että meidän täytyisi vaarantaa ihmisiä, mutta kuinka monta vuotta siitä on, kun edellinen mies loukkaantui? Tiedämme yhä, että tämä on vaarallinen laji, Steiner sanoo.

– Olen pahoillani (Ferrarin) kaverin puolesta eikä sellaista saisi tapahtua. En lähtisi silti ylireagoimaan tähän.

Tuoreimmat aiheesta

F1