F1-sarjan autojen downforce tulisi leikata puoleen nykyisestä, jotta kisojen viihdearvoa saataisiin kohennettua, katsoo Toro Rosson tallipäällikkö Franz Tost.
Ensi kaudella sarjan autot kokevat joukon aerodynaamisia muutoksia, joiden toivotaan kohentavan kuljettajien mahdollisuuksia tehdä ohituksia. Tostin mielestä muutokset olisi kuitenkin syytä kohdistaa auton downforceen.
– Meillä on niin paljon downforcea, mikä tarkoittaa suurempia mutkanopeuksia, kukaan voi seurata toista autoa likaisen ilman vuoksi, eikä meillä ole juurikaan jarrutusalueita, Tost kommentoi motorsport.comille.
– Miten silloin voi ohittaa? Tämä tarkoittaa sitä, että FIA ja FOM – siellä on töissä kokeneita kavereita, kuten Ross Brawn ja Pat Symonds – tietävät tarkalleen, mitä heidän täytyy tehdä: on puututtava downforceen.
– Leikkaisin pois nykyisestä downforcesta ainakin 40-50 prosenttia, jolloin autosta tulisi huomattavasti epävakaampi mutkissa. Sen jälkeen ihmiset näkisivät, että kuljettajan täytyy taistella autonsa kanssa. Tämä sääntö olisi helppo toteuttaa. Heidän täytyy vain haluta sitä, Tost jatkoi.
Tost pelkää ehdotuksensa kaatuvan kuitenkin omia etujaan tiukasti ajavien kärkitallien vastustukseen.
– Ei pidä koskaan kysyä talleilta. Sääntökirjan kirjoittajan täytyisi vain sanoa, että ottakaa tai jättäkää, Tost kiteytti.