Samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkiminen on hiertänyt kirkkoa jo vuosia. Edelleen kirkko hyväksyy virallisesti vain naisen ja miehen välisen avioliiton, vaikka seurakunnissa jo vihitään homopareja. Asiasta päättävä kirkolliskokous pui paraikaa kokouksessaan piispojen esitystä kahdesta avioliittokäsityksestä.
Piispojen avioliittoesityksen mukaan kirkkoon tulisi kaksi avioliittokäsitystä, siis myös samaa sukupuolta olevat vihittäisiin. Jos pappi ei tätä hyväksy, hän saisi kieltäytyä. Kirkolliskokouksen ensimmäisenä päivänä keskiviikkona puheenvuorot velloivat laidasta toiseen.
– Voiko kirkossa olla Jumalan kämmenellä, onko oikeasti tilaa. Rakkaus kuuluu kaikille ja jos olet tätä mieltä, vetoan sinuun, tue piispainkokouksen esitystä, sanoi kirkolliskokousedustaja Tuomas Antola Helsingin hiippakunnasta.
– Kristillinen käsitys avioliitosta pysyy Raamatun mukaisena, yhden naisen ja yhden miehen välisenä liittona. Siinä puolisot tulevat yhdeksi lihaksi. Ja mahdollistaa lasten kasvattamisen ja turvallisen kodin heille. Jumala tahto on, että jokaisella lapsella on äiti ja isä, totesi puolestaan Vuokko Vänskä Mikkelin hiippakunnasta.
– Kiitokset piispolle esityksestä, sitä on odotettu. Minulla on unelma siitä, että tämän kirkon suojiin mahtuisivat kaikki ja jokainen voisi kokea riittävänsä ja kelpaavansa, kommentoi Samuli Niiles Lapuan hiippakunnasta.
"Herättää paljon monenlaisia tunteita"
Homoliittoja rohjettiin vastustaa jopa muslimien käännytystyön turmelijana.
– Jos kirkkomme ei pidä kiinni nykyisestä avioliittokäsityksestä, teemme vahinkoa sille kristilliselle herätykselle, joka nyt on meneillään muslimimaissa. On siksi tärkeää, ettei Suomen kirkko aseta uusia esteitä heidän tielleen tulla kristityiksi, sanoi Torsten Sandell Porvoon hiippakunnasta.
Koolla on nyt uusi talvella valittu kirkolliskokous, kirkon parlamentti, jossa on 96 jäsentä. Heistä 64 on maallikkoja ja 32 pappeja.
Maallikoiden, etenkin homoliittojen vastustajien, kommentit olivat kauniisti sanoen lennokkaita:
– Lopuksi pieni kevennys. On hyvä tietää, että näiden kahden avioliittokäsityksen rinnalla on vielä kolmaskin avioliittokäsitys. Kuka tietää, mikä se on? Ette tiedä. Se on tietenkin väärinkäsitys, sanoi Pekka Niiranen Kuopion hiippakunnasta.
Kahden avioliittokäsityksen hyväksyminen vaatii lopulta kolmen neljäsosan enemmistön eli edustajista 75 prosentin pitäisi antaa sille tukensa. Yleinen arvio on, että uudistajia ei löydy tästä kirkolliskokouksesta riittävää määrää.
Mitä piispa ajattelee asiasta, jota junnataan vuodesta toiseen?
– Se herättää paljon monenlaisia tunteita. Turhautumista ja väsymystä ja surua, toisaalta myös toivoa, sanoo Turun hiippakunnan piispa Mari Leppänen.
Piispa Leppäsen mukaan kirkon parlamentti on ainakin jäljessä siitä, mitä kentällä tapahtuu.
– Seurakuntien päätökset, joilla kirkkotila annetaan kaikkien parien käyttöön ja pappien viestit sateenkaaripappien verkoston kautta ovat viestejä siitä, että ihmisten elämä ei odota.