Vuonna 2003 rallin maailmanmestariksi kruunattu Petter Solberg haaveilee omasta MM-rallitallista. 45-vuotias norjalainen kilpaili jo kymmenen vuotta sitten MM-tasolla oman tallinsa väreissä.
LUE MYÖS: Rallin maailmanmestari debytoi tänään F1-kuljettajana: Petter Solberg, 45, on vienyt Oliver-pojaltaan kaiken peliajan – "Pitää varmaan hankkia toinen laite"
Solberg muistetaan rallipoluilta ennen muuta Subarun miehenä. Hän hyppäsi Imprezan rattiin loppuvuodesta 2000, ja saavutti suurimmat menestyksensä – myös maailmanmestaruuden – japanilaisvalmistajan tutuissa sinisissä ajohaalareissa.
Kun Subaru vetäytyi MM-sarjasta kauden 2008 päätteeksi, Solberg ja hänen kartanlukijansa Phil Mills putosivat tyhjän päälle. Toimelias kaksikko ei kuitenkaan jäänyt rannalle ruikuttamaan, vaan Solberg hankki heille Citroën Xsaran ja muutamia yhteistyökumppaneita.
Kaudet 2009–2011 Solberg ja Mills kiersivät MM-sarjaa Petter Solberg Rally Teamin nimissä, kunnes kaudelle 2012 edessä oli paluu Fordin tehdastiimiin, jota he olivat edustaneet jo ennen Subaru-vuosiaan.
Kaudelle 2013 Solberg ja hänen tallinsa vaihtoivat rallista rallicrossiin, ja vuosina 2014–2015 hän juhli lajin maailmanmestaruutta.
Nämä vuodet loivat pohjan sille, että Solberg voi nyt haaveillla oman MM-rallitallin perustamisesta ja pyörittämisestä.
– Meillä on kaikki palaaset valmiina, rakennukset ja ihmiset. Jos Tommi Mäkinen voi tehdä sen, minäkin voin, Solberg kertoi MTV Urheilulle kotimaisemistaan Torsbysta.
Solberg ja Mäkinen ajoivat tallikavereina Subarulla 2002–2003, ja 20 vuotta myöhemmin heillä molemmilla voi siis olla oma talli MM-sarjassa.
– Tommi ja minä olemme molemmat maanviljelijöitä. Kun on sellainen tausta, on paljon hyviä ominaisuuksia eri osa-alueilla. Kun Tommi pani pystyyn oman tallinsa, olin ylpeä. Se oli hieno juttu. Täytyy vain saada parhaat ihmiset ympärilleen, ja sen jälkeen on kyse siitä, miten heistä huolehtii. Tommin ja minun kokemus kuljettajana auttaa meitä näkemään kokonaisuuden.
Rallin MM-sarjan tiedetään kaipaavan tulevina vuosina uusia autonvalmistajia. Tällä hetkellä mukana ovat vain Toyota ja Hyundai sekä jossain määrin Ford. Solberg sanoo työstäneensä MM-ralliprojektiaan kahden eri autonvalmistajan kanssa. Hänen oman historiansa tuntien toinen näistä voisi olla Subaru, jonka on huhuiltu palaavan rallin MM-sarjaan tulevina vuosina.
– Tämä koronatilanne aiheutti projektiimme merkittävän takaiskun. Kaikki etenee tällä hetkellä hyvin hitaasti, ja on vaikea ennustaa tulevaa. Jatkan kuitenkin työntekoa. Täytyy antaa ajan kulua ja mennä askel kerrallaan.
– Keskustelemme paljon Tommin kanssa. Hän auttaa minua eri asioissa. Hän on hyvä mies, ja tietysti hänkin haluaa minun saavan oman tallini. Näin saamme tehtyä rallista entistä suuremman. Laji itsessään on fantastinen: on suorat tv-lähetykset ja paljon hyviä kuljettajia.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Solberg korostaa, että oma talli on hänen unelmansa. Tallia ei olla perustamassa siksi, että hänen 18-vuotias Oliver-poikansa sattuu olemaan Kalle Rovanperän ohella lajin suurimpia tulevaisuuden lupauksia.
– Tarvitsen jotain tekemistä, ja mielestäni osaan saattaa asioita alulle ja tehdä niistä voittoisia. Saavutin tallini ja sen toimintafilosofian kautta menestystä rallissa ja rallicrossissa jo aiemmin. Elämässä pitää olla haasteita ja unelmia. Unelmat ovat tärkeitä.
Punnitessaan asemaansa yhtäältä isänä ja toisaalta tallipäällikkönä Solberg toteaa olevansa jossain määrin vanhanaikainen: hän ei aio silottaa tietä pojalleen.
– Oliverin täytyy luoda oma polkunsa. Hän on hyvä, mutta vielä on paljon opittavaa, ja hänen täytyy kerätä kokemusta eri kilpailuista. Jos katsomme Kallea, hänhän on mahtava kuljettaja. Hän on Tommin ja Sébastien Ogierin rinnalla hyvässä tilanteessa. Se on myös Oliverin unelma, mutta Oliverin täytyy mennä omaa vauhtiaan ja tehdä kovasti töitä. Ei pidä stressata.
– Loppujen lopuksi on kyse nopeudesta ja tasaisuudesta. Jos saan tallin kasaan ja Oliver on riittävän nopea, voimme valita hänet.
Entä kenet valitsisit, jos saisit ihan vapaasti valita?
– Unelmatiimi olisi minä, Tommi ja Colin McRae, Solberg virnistää.
– Colin siksi, että hän oli hyvä ystäväni, jolla oli hieno luonne ja ajotyyli – tosin se ei ehkä enää olisi kaikken nopein tyyli. Colin oli mahtava persoona. Tommi taas on Tommi. Hyvä ystävä. Rakastan hänen tapaansa suhtautua asioihin, hänen huumoriaan. Kun Tommi tekee jotain, hän on todella motivoitunut ammattilainen. Myös hänen ajotyylinsä viehättää minua. Tämä olisi mahtava porukka.