Ralliautoilun uusi Rally1-tulevaisuus ei saa Marcus Grönholmilta varauksetonta ylistystä. Kun uuden rallikauden alkuun on alle kolme kuukautta, ovat asiat vielä melko pahasti levällään.
Omalla urallaan Grönholm kilpaili ainoastaan bensalla kulkevilla kilpa-autoilla. Sittemmin siirryttyään kysytyksi vieraaksi erilaisiin tapahtumiin, on ajettavaksi annettu jos jonkinlaista kulkupeliä. Aiemmin inkoolainen puhui voimakkaasti sähköautoja vastaan rallicrossin MM-sarjassa ja rallissa, mutta sittemmin kelkka on kääntynyt.
Grönholmin poika Niclas, 25, kilpailee rallicrossin MM-sarjassa, jossa on tarkoitus siirtyä sähköautoihin jo ensi kaudella. Sen vuoksi GRX-talliaan johtava Grönholm on puolensa valinnut.
Grönholm on hoitanut kyyditystapahtumia upeasti toimivalla sähköautolla, jonka ainoaksi haasteeksi on muodostunut akkujen kesto. Yhdellä latauksella ja täydellä teholla pääsee toistaiseksi vain kuusi tai seitsemän ratakierrosta.
– Puhun positiivisesti sähkön puolesta. Hybridit ovat varmasti tulossa, mutta kuljettajat ovat valitelleet, kuinka vaikeaa jarruttaminen on, ja millä tavalla voima tulee ulos. Täytyy päästä itse kokeilemaan sellaista autoa, niin sitten sen tietää.
Tässä vaiheessa on pakko tarkistaa, onko Grönholm jo suunnitellut koeajoa hybridiautolla, joilla kilpaillaan rallin MM-sarjan pääluokassa ensi kaudesta lähtien?
– Nyt ei ole sellaisia ajatuksia. Tiimeillä on kiire saada autot iskuun ja viivalle Monteen.
Oman rallicross-tiiminsä lisäksi Grönholm häärii muutaman suomalaisen rallitoivon taustalla, mutta GRX Management -tiimin kisasuunnitelmat ovat vielä pahasti kesken. Tiimi on mukana jatkossakin, mutta tarkemmat suunnitelmat kunkin kuljettajan osalta selviävät vasta myöhemmin.
– Niclaksen asioita pohditaan, ja hän jatkanee rallicrossissa. Mitään muita lajeja ei ole mietitty, Grönholm sanoo.
Grönholmin manageroima Jari Huttunen jätti hiljattain Hyundain rallitiimin, jonka kanssa hän oli tehnyt yhteistyötä useamman vuoden. Huhuissa Huttusta on viety M-Sport Fordin WRC2-luokan ralliauton rattiin.
– Huttusen osalta neuvotellaan tietyistä jutuista ja ajoista. Hyundain kanssa ajauduttiin sellaiseen ikävään välitilaan. Meille luvattiin hirveästi kaikenlaista, mutta mitään ei saatu, vaikka tulokset olivat hyviä. Sitten piti vain tehdä päätös, että ei jatketa enää siellä, Grönholm taustoittaa.
Täysin poikki välit Saksassa operoivaan korealaismerkkiin ja sen moottoriurheiluosastoon eivät ole – kilpaileehan Grönholmin tiimi yhä Hyundailla rallicrossin MM-sarjassa.
– (Tallipäällikkö Andrea) Adamon kanssa yhä jutellaan. Ei se huono juttu ole Hyundaille, kun voitamme rallicrossissa, vaikka ei se juurikaan heitä kiinnosta. Kuukauden päästä meidän täytyy jo tietää, mitä on tulossa.
Mikään uusi juttu nuorten kuljettajien auttaminen ei Grönholmille ole. Hän oli jo aktiiviuransa aikana avaamassa ovia MM-sarjaan kuljettajille, joilla uskoi olevan edellytyksiä päästä ja pysyä lajin huipulla.
– En ole heivaamassa tätä avun antoani, mutta täysi työ on saada nykykuljettajat etenemään. Ei voi unohtaa myöskään Emil Lindholmia, joka on tiimissämme mukana, ja jota myös hänen isänsä "Basti" (Sebastian Lindholm) auttaa. Emil ajoi loppukauden loistavasti, kun tuli Suomen mestaruus ja hyviä tuloksia MM-sarjassa. Uusia kuljettajia on kuitenkin todella vaikeaa lähteä auttamaan eteenpäin, joten sikäli tilanne on hankala, niputtaa Grönholm.