Rallin MM-sarjan pääluokassa aletaan käyttää kestävää polttoainetta ensi kaudesta lähtien.
FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto on päättänyt, että P1 Racing Fuels toimittaa polttoaineet Rally1-luokituksen autoihin kolmivuotisella sopimuksella kaudesta 2022 lähtien.
FIA:n tiedotteen mukaan P1 on kehittänyt fossiilivapaan polttoaineen, joka pohjautuu hiilivetyyn. Polttoaineeseen on sekoitettu komponentteja synteettisistä ja biopolttoaineista.
Rallin MM-sarja pyrkii ottamaan uudistuksella askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta. Autojen hiilidioksidipäästöt vähenevät, mutta polttoaineen suorituskyvyn pitäisi pysyä ennallaan. Polttoainetoimittajan valinnassa otettiin huomioon myös ”menoveden” hinta.
– Otamme merkittävän askeleen kohti rallin MM-sarjan uutta aikakautta vuonna 2022, kun tuomme kestävän polttoaineen hybriditeknologian rinnalle, FIA:n puheenjohtaja Jean Todt kertoo.
– Kestävien polttoaineiden taustalla oleva teknologia muuttuu nopeasti. Sen vuoksi panostimme valtavasti siihen, että löydämme parhaan mahdollisen ratkaisun. Ja voimme olla ylpeitä lopputuloksesta, MM-sarjan promootioyhtiön nokkamies Jona Siebel sanoo.
LUE MYÖS: Rallin MM-sarjan kuskimarkkinoilla tapahtuu: kahdelle tähtikuljettajalle jatkosopimukset
Rallin MM-sarjan pääluokassa nähdään useita uudistuksia kuluvan kauden jälkeen. Nykyiset WRC-autot vaihtuvat Rally1-luokituksen hybridikilpureihin. Autojen tekniikka yksinkertaistuu, ja myös aerodynamiikkapaketin osia karsitaan.
FIA vahvisti maaliskuun lopussa, että rallin MM-sarjan nykyiset tiimit Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota ovat sitoutuneet sarjan hybridiaikakauteen. Tiimit kehittävät parhaillaan uusia Rally1-kilpureita.
Uuden teknologian on toivottu houkuttelevan sarjaan lisää autonvalmistajia, mutta toistaiseksi uusia ehdokkaita ei ole ilmaantunut.