MM-kauden avaava legendaarinen Monte Carlo -ralli ajetaan tällä viikolla vaativilla asvalttibaanoilla Alpeilla.
Rengasvalinnat nousevat jälleen merkittävään rooliin, kun 84. kertaa ajettavalle klassikkokisalle haetaan voittajaa. Pito saattaa vaihdella ääripäästä toiseen saman erikoiskokeen aikana.
- Vuorilla olosuhteet voivat muuttua minuutissa. Tiet ovat täysin erilaisia vuoren aurinkoisella puolella kuin varjoisella puolella, missä ne ovat usein jäisiä, Volkswagenin Jari-Matti Latvala tietää.
Montessa kuljettajaparien apuna ovat niin sanotut etuautoryhmät, jotka ajavat erikoiskokeet läpi ennen rallikuskeja. Kartanlukijat saavat etuautoilta tietoja olosuhteista ja tekevät niiden perusteella muutoksia nuotteihin.
- Mitä paremmin kommunikaatio toimii etuautojen kanssa, sitä todennäköisemmin Montessa voi saada hyvän tuloksen, Latvala sanoo.
Kolme edellistä maailmanmestaruutta voittanut Sebastien Ogier on samoilla linjoilla tallikaverinsa Latvalan kanssa.
- Me kuljettajat olemme erittäin riippuvaisia etuautoista. Kyse on sääolosuhteiden tulkitsemisesta oikein ja Alppien uniikin sään ymmärtämisestä, sanoo Ogier, joka on voittanut Monten kahdella edellisellä kerralla.
- Haluan voittaa myös tänä vuonna. Tämä on minulle vuoden tärkein ralli, ranskalaistähti linjaa.