Ranska on tekemässä muokattujen tai filtteröityjen valokuvien ja videoiden merkkaamisen somevaikuttajille pakolliseksi.
Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire on ilmoittanut maaliskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa, että Ranska on ensimmäinen eurooppalainen valtio, joka tulee luomaan kattavat puitteet vaikuttajasektorin säätelylle. Aiheesta kirjoittaa Insider-lehti.
Le Maire twiittasi aiheesta seuraavasti 24. maaliskuuta 2023:
– Maksetuissa kampanjoissa on tulevaisuudessa pakko kertoa, onko kuvaa tai videota muokattu joko kuvanmuokkausohjelmia tai filttereitä käyttäen. Tällä pyrimme rajoittamaan sosiaalisen median tuhoisia psykologisia vaikutuksia, joita muokattujen kuvien selaaminen voi aiheuttaa internetin käyttäjien joukossa.
– Kaikki kauneuskirurgiaa koskeva vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan kiellettyä, Le Maire jatkaa twiitissään.
Ehdotus on osa lakiesitystä, jota käsitellään Ranskan kansalliskokouksessa huhtikuun ensimmäisellä viikolla.
Lue myös: Vapautetaanko nännit? Kohta myös naisten ja ei-binääristen ihmisten nännit saattavat näkyä Instagramissa ja Facebookissa
Lain rikkominen johtaa rajoituksiin ja sanktioihin
Tulevina viikkoina Ranskan hallitus kokoaa valvontaryhmän kuluttaja-asioiden, kilpailun ja petostentorjunnan pääosastoista.
Ryhmän vastuulla on käsitellä internetin käyttäjien lähettämiä ilmoituksia somemarkkinoinnista, jossa kuvanmuokkauksesta ei ole ilmoitettu.
Valvontaryhmällä tulee olemaan valta määrätä somevaikuttajille kieltoja ja sanktioita, jos he rikkovat uutta lakia.
Le Maire kertoo twiitissään, että rajoitusten on tarkoitus sekä auttaa influenssereita työssään että suojella kuluttajia. Hän myös varoitti vaikuttajia, ettei hallitus olisi lempeä, jos lakia ei noudateta.
Lue myös: Somevaikuttaja julkaisi kolme kuvaa: Vain yksi vastaa täysin todellisuutta
Manipuloitujen kuvien käyttöä rajoitettu laissa jo aiemmin
Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun Ranska on tavoitellut läpinäkyvyyden lisäämistä manipuloitujen kuvien suhteen.
Vuonna 2017 Ranska hyväksyi lain, jonka mukaan kaikki kaupalliset valokuvat, joissa mallin vartaloa oli muokattu joko näyttämään hoikemmalta tai leveämmältä, piti merkitä tekstillä "photographie retouchée" (retusoitu valokuva).
Ajatuksen takana oli nyt jo Ranskan entinen solidaarisuus- ja terveysministeri Maridol Touraine, jonka mukaan oli tärkeää välttää saavuttamattomien kauneusihanteiden ja anoreksian edistämistä.
Samana vuonna, Getty Image -sivusto ilmoitti, ettei se enää hyväksyisi valokuvia freelancekuvaajilta, jotka muokkasivat kuvaamiensa ihmisten vartaloita.
Lue vielä: Houkutteleeko some sinutkin shoppailemaan? – "Sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli"
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Katso myös: Holly näyttää, kuinka sosiaalisen median kauneusfilttereillä ihminen voi muuttua hetkessä täysin toisenlaiseksi
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähteet: Insider