Kiinnostuitko tuotteesta nähtyäsi sen sosiaalisessa mediassa? Klarnan tekemän kyselytutkimuksen mukaan lähes kolmannes suomalaisista on ostanut kuukauden sisällä tuotteen nähtyään sen ensin somessa.
Inspiroidutko sosiaalisessa mediassa näkemistäsi tuotteista? Moni inspiroituu. Olemme aiemmin kertoneet esimerkiksi tästä leggingsien Amazon-arvostelusta, joka on herättänyt paljon suosiota somessa ja sitä myöten innostuneita tilaajia.
Klarna on tutkinut somen roolia shoppailussa tekemällään kansainvälisellä Shopping Pulse -kyselytutkimuksella*, jonka mukaan 30 prosenttia suomalaisista oli ostanut tuotteen kuluneen kuukauden aikana nähtyään sen ensin somessa.
Kyselytutkimuksen mukaan eniten somesta bongaavat tuotteita 18–26-vuotiaat sekä siitä seuraava ikäryhmä 27–42-vuotiaat. Molemmissa ryhmissä somen kautta shoppaaminen lisääntyi vuoden 2022 ensimmäisen ja viimeisen kvartaalin välillä useita prosentteja, Klarna kertoo tiedotteessaan.
Myös ruokakaupoissa somen vaikutus voi näkyä. Muistatko esimerkiksi, kun Henri Alén julkaisi helpon ruokaohjeen Twitterissä vuonna 2014? Reseptin somesuosion myötä tomaattimurska loppui kaupoista. Myös uunifetapastan somesuosio sai ainesosat paikoin loppumaan kaupoista.
Lue myös: Somevaikuttajille muistutus Verohallinnolta: Tuotelahjoista ja ilmaisista hotelliöistä pitää maksaa veroa
"Sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli"
Kyselytutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaisista oli ostanut tuotteen suoraan sosiaalisen median alustalta, miehet useammin kuin naiset.
– Verkon ostokokemus kehittyy vuosi vuodelta ja tutkimustulokset ovat jälleen yksi vahvistus sille, että tämä kokemus alkaa inspiraatiosta, jossa sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli, toteaa Klarnan markkinointipäällikkö Mikaela Kaulbars-Staudinger tiedotteessa.
Erilaisista sosiaalisen median kanavista Facebook on se, jota suomalaiset käyttävät ostamiseen eniten (42 prosenttia vastaajista), hyvänä kakkosena tulee Instagram (38 prosenttia vastaajista). TikTokia käytti 26 prosenttia ja YouTubea 25 prosenttia vastaajista.
Nuorimman ikäryhmän sijaan 27–42-vuotiaat kertovat kyselytutkimuksessa seuraavansa eniten vaikuttajatilejä sekä ostavansa niiden kautta tuotteita. Tästä ikäryhmästä 41 prosenttia kertoo toimivansa näin, kun 18–26-vuotiasista niin sanoo hieman vähemmän: 38 prosenttia. Naiset seuraavat ja ostavat vaikuttajatileiltä hieman miehiä enemmän.
Naiset tekevät verkkoshoppailunsa ensisijaisesti mobiilissa, kun miehistä suurin osa haluaa shoppailla tietokoneella.
*Klarnan kvartaaleittain päivittyvä Shopping Pulse -raportti seuraa kuluttajien ostokäyttäytymistä 11 maassa ja 3 eri maanosassa. Loka-joulukuussa 2022 toteutettuun tutkimukseen vastasi 21 770 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1379 suomalaista. Kysely on kansallisesti edustava.