Raportti: Suomen autoverotus syrjii tuontiautoja – EU vaatii vapaata liikkuvuutta, Suomi viivyttelee

tuontiauto
Saksasta tuotuun autoon kiinnitetään siirtokilpiä Helsingissä tiistaina 1. heinäkuuta 2003.Lehtikuva
Julkaistu 19.11.2017 09:54

MTV LIFESTYLE

Lapin yliopistosta valmistuneen oikeustieteen maisterin mukaan Suomella on ollut suuria ongelmia verosyrjintäkiellon noudattamisessa erityisesti käytettyjen tuontiautojen kohdalla.

Oikeustieteen maisteri Pia Määtän viime vuonna tarkastetussa tutkimusraportissa selvitettiin, millä tavoin vuonna 2016 voimaan tullut Euroopan unionin verosyrjintäkielto on vaikuttanut Suomen autoverolainsäädäntöön. 

– Autovero on kansallinen välillinen vero, jota ei ole yhtenäistetty Euroopan unionin toimesta. Jäsenvaltioiden tulee kuitenkin noudattaa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 110 artiklaa, joka sisältää tuontituotteita syrjivien verojen kiellon, Määttä kertoo.

Artiklan tarkoituksena on turvata tavaroiden vapaa liikkuvuus Euroopan unionin sisällä. Määttä toteaa, että käytettyjen tuontiautojen verokohtelu ei ole ollut veroprosentin osalta syrjintäkiellon mukaista.

– Kaiken kaikkiaan tutkimushavaintojen pohjalta vaikuttaa siltä, ettei Suomella ole ollut todellista tahtoa sopeuttaa autoverolakia vastaamaan Euroopan unionin vaatimuksia; autoverotuksen sääntelyä ohjaavat unionin sisämarkkinatavoitteiden sijaan valtion fiskaaliset intressit.

Sekä Euroopan komissio että EU-tuomioistuin ovat puuttuneet tuontiautoja syrjivään lainsäädäntöömme. Määtän mukaan Suomen suhtautumista pidetään ylimpien laillisuusvalvojien keskuudessa viivyttelevänä ja jälkikäteen reagoivana.

Lähde: Suomen autoverojärjestelmän eurooppaoikeudelliset haasteet: verosyrjintäkielto ja käytettyjen tuontiautojen verotus (Pia Määttä, 2016)

***

7:08img

Tuoreimmat aiheesta

Auton verot