Autoala on tyytyväinen hallituksen WLTP-autoveroratkaisuun. Uudistus nosti erityisesti suuripäästöisten autojen verotusta, mutta moni pienipäästöisen auton ostamista suunnitellut ilahtui muutoksesta.
Hallitus antaa eduskunnalle pikavauhtia esityksen, joka korvaa aiemmin syyskuussa käyttöönotetun autoverotaulukon.
Uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo tänään 3. joulukuuta alkaen siten, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen.
EU:ssa astui 1. syyskuuta voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin. Näin verotus ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli autoalan mukaan kestämätöntä niin kansantaloudellisesti kuin päästötavoitteidenkin kannalta.
Alla olevalla videolla keskustellaan siitä, millaisia vaikutuksia autoveron poistamisella olisi autokauppaan.
6:20
– Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Autoalan näkemyksen mukaan hallitus on ollut autoverotuksen WLTP-muutoksessa edistyksellinen.
– Suomi on ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan, jatkaa Kallio.
Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa on Kallion kanssa samoilla linjoilla.
– Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa. Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen. Se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat.
Mistä on kyse?
Syyskuun alussa käyttöön otettu uusi henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen WLTP-mittausmenetelmä (worldwide harmonized light vehicle testing procedure) kuvaa aiempaa NEDC-mittausta tarkemmin liikenteessä syntyviä päästöjä – niinpä testi onkin aiempaa pitkäkestoisempi, kuormittavampi ja tarkemmin säännelty. Lisäksi uusi mittaustapa ottaa huomioon myös auton lisävarusteet, jos ne vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen.
Uusi päästötesti antaa auton hiilidioksidipäästöille 20–30 prosenttia suurempia arvoja kuin aiempi mittausmenetelmä. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin uudella mittaustavalla suurempia, eivät WLTP-hyväksytyt autot kuluta aiempaa enempää polttoainetta tai aiheuta enempää päästöjä kuin aiemmin, vaan kyse on pelkästä mittaustavan muutoksesta. Tekniikan kehittyessä uudet autot ovat jatkossakin vanhempia vähäpäästöisempiä.
Suomi siirtyi jo syyskuun alussa WLTP-arvoihin pohjautuvaan autoverotukseen
Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukon, jonka tavoitteena oli varmistaa, ettei uuden mittaustavan mukaisten autojen verotaso kiristyisi. Uusi verotaulukko astui voimaan syyskuun alussa.
Verotaulukkoa valmisteltaessa käytettävissä oli vasta vähän autojen WLTP-päästöjä koskevia tietoja. Taulukon määrittelyssä käytettiin tästä syystä EU-komission tutkimukseen perustuvia WLTP-simulointiaineistoja. Verotuksen tasoa olikin nyt tarpeen arvioida todellisten WLTP-arvojen perusteella.
Uusi verotaulukko on edeltäjäänsä veroneutraalimpi. Yksittäisten mallien osalta autovero voi NEDC-mittaukseen nähden laskea tai nousta, sillä mittaustapojen väliset erot vaihtelevat mallikohtaisesti.
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus