Niin sanotut haamuautot aiheuttavat päänvaivaa EU:n alueella. Arviolta miljoonien käyttöikänsä päähän tulleiden autojen olinpaikka ei ole viranomaisten tiedossa.
– Suurin haaste on se, että meillä on (vuodessa) yli 4,5 miljoonaa käyttöikänsä päähän tullutta ajoneuvoa, joita ei käsitellä laillisesti. Ne katoavat virallisista tilastoista. Se on korkea luku, kertoo Euroopan komission ympäristöosaston pääjohtaja Artemis Hatzi-Hull.
Lähes parikymmentä vuotta voimassa ollut, elinkaarensa loppuun tulleita autoja käsittelevä EU-direktiivi on nyt Euroopan komission syynissä.
Tavoitteena on, että käytöstä poistuneiden autojen tiedot sekä kulkisivat että tilastoitaisiin paremmin eri EU-maiden välillä. Yhtenä mallimaana pidetään Hollantia, jossa ajoneuvojen jokaista elämänvaihetta seurataan tiukasti.
– Joku on aina vastuussa ajoneuvosta. Velvollisuuksien laiminlyönti johtaa suurehkoihin sakkoihin. Ihmisille ei tarjota porkkanaa, vaan keppiä, jotta nämä velvollisuudet täytetään, tiivistää Eurooppalaisten autopurkamoiden kattojärjestö EGARAn pääsihteeri Henk Jan Nix.
Suomeenkin tehokkaampaa varaosien uusiokäyttöä
Tehokkaampi valvonta, ja varmennettujen autopurkamoiden käyttö vähentäisivät myös romuautoista syntyviä ympäristöhaittoja.
Vaikka Suomessakin käytöstä poistuva autokanta on keskimäärin yli 20 vuotiasta, näiden autojen varaosia voitaisiin uusiokäyttää yhä tehokkaammin.
Suomen Autopurkamoliiton puheenjohtajan Kari Laineen mukaan Suomessa järjestelmä ohjaa kohtuullisen hyvin autojen kierrätykseen, mutta parannettavaa löytyy aina.
– On kansantaloudellisesti aivan järjetöntä, että Kiinasta rahdataan uusia huonolaatuisia varaosia, kun meillä on mahdollisuus käyttää autovalmistajan alkuperäistä varaosaa – joskin käytettynä, mutta käyttökelpoisena, Laine pohtii.