Porsche nappasi neliovisten sähköautojen nopeusennätyksen legendaarisella Nürburgring-Nordschleifella.
Porschen testikuljettaja Lars Kern valloitti "vihreäksi helvetiksikin" kutsutun yli 20-kilometrisen radan seitsemässä minuutissa ja 42 sekunnissa saksalaisvalmistajan Taycan-sähköauton esituotantoversiolla.
– Kerta toisensa jälkeen olen vaikuttunut siitä, kuinka vakaasti täyssähköinen urheiluauto selvittää Kesselchenin tyyppiset radan nopeat osat, ja kuinka neutraalisti se kiihtyy Adenauer Forstin kaltaisilla tiukoilla osilla, Kern totesi.
Taycania on rääkätty kolmiosaisessa kestävyyskokeessa perusteellisesti. Ensin se joutui rasitustestiin, joka sisälsi 26 peräkkäistä 0–200 km/h -kiihdytystä, minkä jälkeen sillä ajettiin Nardòn radalla 24 tunnin aikana 3 425 kilometriä, ja nyt tehtiin ennätys Nordschleifella.
Kehitysinsinöörit alkoivat jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa ajaa Taycania Nürburgring-Nordschleifella simulaattorissa voidakseen testata ja arvioida sen suorituskykyä virtuaalisella kilparadalla. Tässä prosessivaiheessa yksi päätavoitteista oli optimaalisen kierrosajan saavuttamisen kannalta merkittävien sähköenergiaan ja lämmönhallintaan liittyvien muuttujien määrittäminen.
Porsche Taycan esitellään keskiviikkona 4. syyskuuta.