Vetyautoja valmistavan firman pomo haluaa ottaa sähkö-Volkkarista mittaa aavikkorallissa.
Sitä saa mitä tilaa – ainakin jos polttokennoautoa arvostelee.
Tämän sai huomata Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess, joka äskettäin Twitter-tilillään passitti polttokennoautot suorinta tietä muistojen bulevardille.
– Vetyautot EIVÄT ilmastokysymystä ratkaise. Liikenne sähköistyy, eikä valheellisille puheenvuoroille jää sijaa. Kuunnelkaa tieteen ääntä! Diessin viesti kuului.
Lue myös: Haikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”
Eipä aikaakaan, kun polttokennopiirit havahtuivat vastaiskuun. Aloitteen nappasi alan guruihin lukeutuva Jim Glickenhaus.
Tuskin hän henkilökohtaisesti Diessin viestittelyä otti, mutta ylimääräisten pelipisteiden mahdollisuuden hän varmaankin vainusi. Niinpä Diessin Twitteriin kilahti napakanoloinen vastaus.
– Morjens, Herbert Diess. Hyväksymme kaikenlaiset näkemyserot. Jos kuitenkin olet sitä mieltä että keskustelu päättyy tähän, niin kisaa meitä vastaan äskettäin NORRA 1000:een osallistuneella ID.4:llä nollapäästöisten autojen luokassa Bajassa 2022. Tuomme paikalle polttokennoauton jossa ei ole lainkaan akkuja.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Tviittinsä mausteeksi Glickenhaus oli liittänyt polttokennokäyttöisen SGG Boot-avolavansa kuvan.
Hänen johtamansa Scuderia Cameron Glickenhaus kertoo Twitter-tilillään seuraavaa:
– Keskitymme maailman vaativimpiin kisoihin – kuten Nürburgringin 24 tunnin ajoihin ja Baja 1000:een – ja suunnittelemme autoja noihin kisoihin. Tämän jälkeen teemme niistä katuversioita.
Lue myös: Toyota teki Corollalle tempun, joka vaikuttaa jopa liian hyvältä ollakseen totta – tämän upeasti soivan polttomoottorin CO2-päästöt ovat tasan nolla
Myös Elon Musk haastettu
Vetyguru on aiemminkin nokittanut sähköpeleihinsä innostuneita autopomoja. Joukossa on itseoikeutetusti myös Teslan toimitusjohtaja Elon Musk.
Glickenhaus yllytti Muskia tuomaan Cybertruck-avolavansa vuonna 2023 Kalifornian niemimaalla ajettavaan Bajan aavikkoralliin. Glickenhaus lupasi tuoda viivalle vetytoimisen Boot-avolavamallinsa.
Tavallaan vetypomon kisakuumeen ymmärtää. Mikäli täyssähköautot ovat niin kilpailukykyisiä kuin väitetään, niillä tuskin on vaikeuksia ottaa haastetta vastaan.
Niin, ja pienestä ylimääräisestä julkisuuspiikistä on harvemmin haittaa yhdellekään autonvalmistajalle…
Glickenhausin polttokennokärrylle on kuitenkin luvassa kelpo vastus. Volkswagenin ID.4 valittiin hiljan vuoden 2021 parhaaksi ajoneuvoksi maailmassa.
Meksikossa järjestetyssä aavikkorallissakin tämä täyssähköinen, rallikuosiin viritetty katumaasturi pärjäsi erinomaisesti. Auto läpäisi kunnialla yli 1 300 kilometrin mittaisen, äärioloissa ajettavan aavikkokisan.
Auton voimanlähteenä toimii peräpulkkaan istutettu 150 kilowatin sähkömoottori. Ajoakkuun saa ladattua energiaa 77 kilowattitunnin edestä.
Ajotaipaleiden välissä akut ladattiin kisakuntoon biopolttoaineella toimivan generaattorin avulla. Lopullisessa kunniataulukossa ID.4 sijoittui sijalle 61.
Kaikkiaan kisaan lähti 90 ajokkia, joista kolmasosa keskeytti erittäin vaativan kisan.
Nähtäväksi jää miten Diess tuoreeseen haasteeseen reagoi, ja reagoiko mitenkään. Mahdollisuuksia ainakin on.
Glickenhausin eri suuntiin heittelemistä haasteista päätellen hänen avolavansa on valmis mittaamaan täyssähköautojen kyvyt yhtä hyvin vuonna 2022 kuin 2023.