Infotainment-järjestelmät olivat AAA Foundation for Traffic Safetyn listauksen pahin ajamisen häiriötekijä.
Infotainment-järjestelmät voivat aiheuttaa jopa tekstiviestittelyäkin enemmän häiriötä kuljettajien havainnointiin, kertoo amerikkalainen liikenneturvallisuuden koulutusta ja tutkimusta edistävä organisaatio AAA Foundation for Traffic Safety.
Useimmista nykyautoista löytyvät multimediajärjestelmät tarjoavat ajomatkan aikana viihdettä ja tietoa. Yleensä ääniohjauksella tai kosketusnäytöllä varustetut auton sisäiset järjestelmät tarjoavat esimerkiksi navigointi-apua, ja niihin voi yhdistää myös älypuhelimen.
AAA-organisaation tekemässä tutkimuksessa selvisi, että kuljettajat näpeltävät järjestelmän parissa keskimäärin 40 sekuntia samalla, kun auto on liikkeessä. Kuljettajien katse, mieli ja kädet keskittyvät näiden 40 sekunnin ajan laitteeseen.
Tässä ajassa auto ehtii ajaa 40 kilometrin tuntinopeudella jo neljän jalkapallokentän pituisen matkan, raportissa kerrotaan. Aikaisemmissa amerikkalaistutkimuksissa on todettu, että jopa kahden sekunnin ajaksi menetetty huomio voi tuplata kolaririskin.
– Kun auton oma teknologia ei ole kunnolla suunniteltu, kuljettajien helpotkin tehtävät voivat muuttua vaikeiksi ja voivat vaatia loppuun saamiseksi enemmän ponnisteluja, kertoo organisaation johtaja David Yang.
30 testatun auton infotainment-järjestelmistä yksikään ei ollut kuljettajilta vain vähän huomiota vaativa. Kuitenkin vaativuustaso riippui autosta: esimerkiksi Ford Mustangin ja Tesla Model S:n järjestelmät olivat hyvin vaativia, kun taas Toyota Corollan vaativuustaso oli kohtuullinen. Tutkimuksessa kävikin ilmi, että mitä kalliimpi auto oli, sitä monimutkaisempia olivat myös auton multimediajärjestelmät.
Eniten kuljettajaa häiriöivien tekijöiden toisella sijalla oli tekstaaminen. Listalla paljon alempana olivat esimerkiksi hands-free-puhelut sekä radion säätäminen.
Katso kaikkien testissä käytettyjen autojen infotainment-järjestelmien vaativuustaso tästä.
Lähteet: Forbes, Jalopnik, AAA
***
0:21