Yhdysvalloissa testattiin premiumautojen avustimia, jotka kiihdyttävät, jarruttavat ja pitävät auton kaistalla.
Pääkuvan videoTesla-kuski hyppäsi pelkääjän paikalle kesken ajon |
Yhdysvaltalainen Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) on testannut Teslan, Mercedes-Benzin, BMW:n ja Volvon ajoavustimia. Testissä olivat järjestelmät, jotka yltävät autonomisen ajamisen tasolle kaksi: ne kiihdyttävät, jarruttavat ja pitävät auton kaistalla.
Tällaiset kuljettajaa auttavat tekniikat – kuten adaptiivinen eli mukautuva vakionopeussäädin, automaattinen jarrutus ja aktiivinen kaistavahti – ovat yleistyneet uusissa autoissa nopeasti viime vuosina.
IIHS löysi kaikista avustimista puutteita. Tutkimusjohtaja David Zuby sanoo, ettei mihinkään näistä järjestelmistä voi luottaa, vaan kuljettajan on aina oltava valmiina ottamaan tilanne hallintaansa.
Suljetulla radalla ja tieliikenteessä tehdyissä testeissä ongelmia löytyi niin kaista-avustimista kuin automaattisista hätäjarrutustoiminnoista.
Maantiellä tehdyissä testeissä kaikki muut autot paitsi Tesla Model 3 epäonnistuivat reagoimisessa pysähtyneisiin autoihin. Tesla osoittautui jopa ylivarovaiseksi: se jarrutti tarpeettomasti 12 kertaa noin 290 kilometrin matkalla. Jarrutuksista seitsemän aiheutui puiden varjoista.
Toisaalta Teslan mallit epäonnistuivat pahiten radalla tehdyissä testeissä törmäten paikallaan oleviin esteisiin.
Mutkaisella ja mäkisellä tiellä Teslan aktiiivisen ohjauksen todettiin toimivan parhaiten. Model 3 pysyi kaistojen välissä kaikki 18 testikertaa, ja Model S hairahtui vain kerran. Mercedes E ja Volvo S90 pysyivät kaistalla yhdeksän kertaa 17:sta. BMW 5 onnistui täysin vain kolmessa 16 yrityksestä.
IIHS on vakuutusyhtiöiden omistama järjestö, joka tunnetaan erityisesti perinpohjaisista kolaritesteistään. IIHS aikoo luoda arvosteluasteikon autojen ajoavustimille. Nyt tehdyn testin tuloksia järjestö ei aio panna paremmuusjärjestykseen.
– Mutta on tärkeää huomata, että mikään näistä autoista ei pysty ajamaan itse. Autonomista autoa ei vielä saa kaupasta, eikä sitä saa vielä vähään aikaan, sanoo Zuby.
Puutteita, mutta myös lisäturvaa
Ajoavustimien puutteita on huomattu myös Kauppalehden koeajoissa. Viime lokakuussa se testasi Subaru XV:n automaattista hätäjarrutusta. Viidestä kerrasta jarrutus epäonnistui kaksi kertaa.
Autojen törmäyksenestovaroittimet ovat saattaneet piippailla olemattomia, ja esimerkiksi viime vuonna koeajetun Renault Megane GT:n salmiakkimerkin taakse piilotettu tutka sokeutui loskakelillä, minkä vuoksi mukautuva vakionopeussäädin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä menivät pois päältä.
Vaikka järjestelmät eivät aina toimi, ne ovat lisänneet merkittävästi autojen turvallisuutta. Esimerkiksi Subaru kertoi viime vuonna, että se sai Japanissa vähennettyä peräänajokolareita 84 prosenttia kameranäköjärjestelmällään. Autonvalmistajat korostavat, että parhaatkin järjestelmät on tarkoitettu vain kuljettajan avuksi.