Junaliikenteessä painitaan yhä poikkeuksellisen pahan ongelmasuman kanssa. Ongelmat alkoivat kasautua eilen, ja häiriöt jatkuvat vielä ainakin tämän illan. Ongelmien vuoksi VR päätyi ensi kertaa kuljettamaan matkustajia lentokoneella.
Tällä hetkellä kaukojunista reilu puolet kulkee myöhässä aikataulustaan, kertoo VR nettisivuillaan. Myöhästymiset ovat vaihdelleet minuuteista tunteihin. Myös peruutuksia on ollut.
Lähes kaikki lähijunat kulkevat tällä hetkellä aikataulussaan.
VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo MTV Uutisille, että poikkeuksellisen pahasti kasautuneista ongelmista aiheutuu sen verran pahat kerrannaisvaikutukset, että niitä puretaan vielä ainakin tämä ilta ja mahdollisesti vielä huomennakin.
– Huomenna on pyhäpäivä, ja liikkujia on vähemmän, hän kuitenkin huomauttaa.
Eilen VR päätyi ensimmäistä kertaa kuljettamaan matkustajia määränpäähänsä lentokoneella.
– Olen ollut kuusi vuotta tässä firmassa, enkä muista vastaavaa, Heijari kertoo.
Hänen mukaansa matkustaja kyyditään aina perille myös poikkeustilanteissa.
– Joko seuraavalla junalla tai jos se ei ole mahdollista, bussilla tai taksilla, hän kertoo toimintaperiaatteesta.
Joskus taksilla tai jopa lentäen
Tällä kertaa mikään edellisistä ei kuitenkaan tullut kyseeseen, sillä matkalla oli kymmenkunta ihmistä, jotka olivat menossa Helsinki-Vantaan lentokentälle ja sieltä Kaukoitään. Heijari ei sulje pois mahdollisuutta, että joskus toistekin VR lennättää matkustajia, mutta tilanteet arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
– Totesimme eilen, että taksi ei ole paras eikä bussi eikä muukaan. Joensuusta on kuitenkin aika monta sataa kilometriä, ja heille olisi tullut aika paljon ongelmia, jos he eivät olisi ehtineet pitkälle lennolleen.
– Aina harkitaan se, millaista vaivaa tulee asiakkaalle ja toisaalta millaisiin korvauksiin VR joutuisi. Tässä tilanteessa on arvioitu, että meillekin yhtiönä sekä matkustajille on järkevämpää ja taloudellisempaa ottaa lento kotimaassa kuin että korvataan peruuntuneita Kaukoidän lentoja.
Heijarin mukaan VR käyttää jonkin verran myös takseja vastaaviin tarkoituksiin silloin, kun tarjolla ei ole muita yhteyksiä. Hän on itse tapausesimerkki, sillä aikoinaan hän matkusti juna-asiakkaana 500 kilometriä Iisalmesta Kouvolaan VR:n piikkiin Mersun takapenkillä. Siihen aikaan hän ei vielä ollut VR:n palveluksessa.
– Se oli tällainen talvinen pakkaspäivä. Oli varmaan 20–30 astetta pakkasta.
Pakkanen sekoittaa paineilmat
Pakkasesta ovat aiheutuneet myös monet ongelmat tällä kertaa.
– Tällaisella pakkasella etenkin paineilmajärjestelmät ovat kovilla. Kova pakkanen jäykistää paineilmaletkut ja niiden liittimet ja venttiilit niin, että paineilma ei toimi kuten pitäisi.
Junakalustossa paineilmajärjestelmiä käytetään pääsääntöisesti jarruihin ja oviin.
– Pakkanen kovettaa muovin ja kumiletkut jäykäksi koppuraksi ja paineilmaa pääsee vuotamaan.
Liikennevirasto vastaa pääradasta, jonka ongelmista Heijarin mukaan on aiheutunut pääosa käsillä olevasta jumista. Rataliikennekeskus kertoi aiemmin tänään, että vaihdeongelmat saatiin korjattua.
– Suurin kuva lähti pääradan rataongelmasta, Heijari sanoo.
– Pieni osa on aiheutunut meidän kalustosta. Siellä on veturirikkoa ja tällaista.
Heijari huomauttaa, että kun vuorokauden aikana ajetaan 1100 matkustajajunaa, kerrannaisvaikutukset aikatauluissa ovat moninkertaiset.
– Se sumppu on melkoinen aamuruuhkassa ja iltapäiväruuhkassa.
– Myöhästymisiä on edelleen. Vaikutukset ovat pitkiä: vuorokausi, jopa kaksi tai puolitoista näin poikkeuksellisen tilanteen jälkeen, ennen kuin liikenne pääsee kulkemaan aikataulun mukaan.