VR:n pakkaskaaoksen seuraukset: Jopa 10 000 matkustajaa hakee korvausta

VR:n junakalusto joutui koville viime viikon paukkupakkasissa, ja sitä myöten myös junamatkustajat.

Viime viikon kovat pakkaset aiheuttivat sen, että VR:n monet vuorot olivat myöhässä tai niitä jouduttiin korvaamaan busseilla. Lisäksi esimerkiksi junien vessat eivät toimineet, kuten junien vessojen pitäisi.

– Ympäri Suomea pitkään jatkunut pakkasjakso aiheutti sen, että junakalusto ei päässyt missään vaiheessa luontaisesti sulamaan reiteillään. Se on aiheuttanut ongelmia erityisesti paineilmajärjestelmään, joka vaikuttaa junien oviin, wc-tiloihin, vetureihin ja moneen muuhun asiaan. Se on aiheuttanut suurimmat haasteet, kertoo VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä.

Osalle junamatkustajista viime viikot ovat olleet täynnä epämieluisia yllätyksiä ja monet ovat hakeneet VR:ltä korvauksia myöhästymisistä tai peruutuksista.

– Kyllä niitä (korvaushakemuksia) on tullut reilusti. Puhuisin ihan kymmenestä tuhannesta kappaleesta. Siellä on mukana osaksi ihan EU-rautatieasetuksen mukaisia myöhästymiskorvauksia, mutta myös näistä meidän kalustohaasteista ja myöhästymisistä johtuvia hakemuksia, Tyynilä selvittää.

Hakemuksien käsittely vie noin pari viikkoa.

– Asiakkaat voivat olla rauhallisin mielin. Käsittelemme hakemuksia aktiivisesti ja palaamme 2–3 viikon aikana asiaan. Ja tarvittavat korvaukset maksetaan kyllä, Tyynilä toteaa.

VR ei vielä kommentoi julkisuuteen, kuinka suuria taloudellisia tappioita pakkaskaaos yhtiöille aiheutti.

– Tällä hetkellä on kaikki paukut laitettu siihen, että saadaan asiakaskokemus mahdollisimman hyväksi seuraavien päivien aikana. En ole lähtenyt arvioimaan niitä, kun on pyritty ratkomaan näitä asiakkaan eduksi. Enemmän olen huolissani siitä ikävästä kokemuksesta, jota tästä on meidän asiakkaille aiheutunut, Tyynilä kommentoi.

Lue nämä tapaukset: 

Torstaina liikenne palautumassa

VR:n tavoitteena on se, että torstaina ajetaan kaikki normaalit kaukoliikenteen vuorot, eikä busseja tarvita korvaamaan junia.

– Tällä hetkellä näyttää lupaavalta. Meidän on tarkoitus torstaina ajaa ihan normaalia junaliikennettä ja uskoisin, että suurimmista hankaluuksista on tämän pakkasjakson kohdalla selvitty, Tyynilä sanoo.

Vielä tämän viikon alun aikana VR on ottanut vaunuja ja vetureita hallitiloihin sulamaan.

– Useita vaunuja oli jäätynyt. Lisäksi on tehty korjauksia muun muassa wc-tiloihin, paineilmajärjestelmään ja tarkastettu muutenkin, että kalusto on kunnossa, kun viikonloppua kohti lähdetään, Tyynilä selvittää.

VR ei pysty lupaamaan täysin varmaksi, että kalusto pysyy kauttaaltaan kunnossa myös seuraavan pakkasjakson aikana varsinkin, jos kovia pakkasia on koko maassa pitkään.

Esimerkiksi ensi viikon sääennusteet povaavat Suomeen kylmempää ilmaa.

– Kyllä ihmiset voivat luottaa junien kulkemiseen. Arktisissakin olosuhteissa me ajettiin 85 prosenttia meidän liikenteestä. En väheksy sitä, että ikäviä myöhästymisiä tuli ja palvelutasossa oli puutteita, mutta saatiin kuitenkin ihmisiä kuljetettua raiteilla.

– Meille tuli pakkasjakson aikana yllätyksiä, joihin ei ihan osattu täysin varautua. Kalusto toimii nyt hyvin ja sitä huolletaan aktiivisesti, Tyynilä kertoo.

Junaliikennettä auttaa osaltaan se, että Etelä-Suomessa on ollut tällä viikolla leutoa talvisäätä, joka ei ole jäädyttänyt junia.

Lue myös:

    Uusimmat