F1-sarjassa komennon tällä kaudella ottanut Red Bull aikoo riskeerata osan tulevan kauden sääntömurroksen iskukyvystään varmistaakseen mestaruuden jo tänä vuonna, sanoo energiajuomayhtiön neuvonantaja Helmut Marko.
LUE MYÖS: Mercedekseltä sokki-ilmoitus – joko Red Bull otti ratkaisevan niskalenkin MM-taistelussa?
Red Bull otti jo neljännen peräkkäisen voittonsa, kun Max Verstappen toi autonsa ykkösenä maaliin tallin kotiradalla Itävallassa. Hollantilainen johtaa kuljettajien MM-sarjassa Lewis Hamiltonia nyt 18 pisteellä. Valmistajien taulukossa Mercedes on jäänyt jo 40 pisteen päähän.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff yllätti ilmoittamalla Steiermarkin GP:n jälkeen, että seitsemänkertainen mestaritiimi suuntaa kehitystyönsä jo ensi vuoden isoon sääntömuutokseen. Wolffin mukaan Mercedeksen tämän kauden auton kehitys on lopetettu.
Red Bull ei kuitenkaan aio tehdä samaa. Talli tuo edelleen uusia aerodynaamisia osia nykyautoonsa. Neuvonantaja Helmut Markon mukaan Red Bull ei aio toistaa historian virheitä, kun mestaruus olisi viimeinkin tarjolla.
– Emme halua tehdä samaa virhettä kuin BMW teki vuonna 2008. (Robert) Kubicalla oli realistinen mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta yhtiön bisnessuunnitelma sanoi, että ensi vuoteen piti vaihtaa aikaisessa vaiheessa, Marko kommentoi Auto Motor und Sportin mukaan.
Kubica johti tasaista MM-sarjaa vielä kesäkuun alun Kanadan GP:n voittonsa jälkeen. Valmistajien MM-sarjassa BMW Sauber oli kaksoisvoitolla tuossa kohtaa kautta vain kolme pistettä Ferrarin takana. Sitten tallin suorituksissa tapahtui kesän mittaan romahdus, jonka myötä Kubica valui MM-taistelussaan nelossijalle ja BMW Sauber tallien taistelussa kolmanneksi.
Christian Horner ei täysin usko Toto Wolffin julistukseen
Jokainen nykyautoon käytetty viikko on silti pois ensi kauden muuttuviin sääntöihin valmistautumisesta. Tiimeillä on rakenteilla aivan uusi auto, jonka onnistuminen piirtää suuntaviivat usean vuoden voimasuhteille.
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ei juuri ole kiinnostunut siitä, mitä Mercedes tekee oman kehitysohjelmansa kanssa.
– Se, mitä Mercedes tekee, on heidän asiansa. Me keskitymme vain itseemme, mutta en jaksa millään uskoa, että he vetäisivät koko loppukauden läpi ilman, että he laittaisivat mitään uusia osia autoonsa.
– Totta kai kyse on tasapainottelusta. Jos tämä vaatii, että me kaikki teemme vähän kovemmin töitä, meidän tiimimme on siihen valmis, Horner vakuuttaa.