Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff sanoi sunnuntaina ajetun Eifelin GP:n jälkeen, että talli on lopettanut tämän kauden W11-auton kehitystyön jo ajat sitten keskittyäkseen ensi kauden auton suunnitteluun.
LUE MYÖS: Lisää ennusmerkkejä Red Bull -juniorin F1-sopimuksesta: japanilaiskuskille on tiedossa jo kaksi testiä F1-autolla
LUE MYÖS: Kilpailijatalli ihmeissään: Ferrarin aika-ajovauhdissa erikoisia piirteitä – "En tiedä, mistä he kaivavat sen"
Kun 17 osakilpailun mittaisesta kaudesta on ajettu 11, selvää on, että Mercedes vie nimiinsä seitsemännen peräkkäisen tuplamestaruuden. Talli on juhlinut voittoa kaikkiaan kymmenessä osakilpailussa, ja aika-ajoissa W11-auto on ollut lyömätön.
Viime viikkoina on kuitenkin ollut nähtävissä, että Red Bullin Max Verstappen on päässyt aika-ajoissa yhä lähemmäs Lewis Hamiltonia ja Valtteri Bottasta. Kun laskuista jätetään kauden toisen, Steiermarkin GP:n sateessa ajetut aika-ajot, Red Bull on ollut keskimäärin 0,896 prosenttia Mercedestä hitaampi.
Viidestä viime GP-viikonlopusta neljänä Mercedeksen ja Red Bullin ero on ollut tämän alle – joka kerta vieläpä selvästi. Wolffin mukaan suuntauksessa ei kuitenkaan ole mitään hälyttävää.
– Olemme valinneet strategian, joka on nähdäksemme oikea, Wolff sanoi The Race -sivuston mukaan Eifelin GP:n jälkeen.
Tällä Wolff tarkoittaa sitä, ettei Mercedeksen W11-autoa ole kehitetty enää pitkään aikaan vaan kaikki liikenevät resurssit on kohdistettu ensi kauden valmisteluun.
– Tämä on tapa, jolla olemme aina katsoneet asioita. Päätös on tarkkaan harkittu, sillä auton kehitystyötä ei ole varaa lopettaa joka vuosi ennen aikojaan, mutta säännöt muuttuvat kaudelle 2022 melkoisesti.
– Tästä johtuen halusimme alkaa keskittyä jo ensi vuoden autoon. Tämä on syy sille, miksi tallien väliset suorituskykyerot vaihtelevat.
Wolff arvelee, että Mercedes joutuu loppukaudesta Red Bullin kanssa vielä huomattavasti tiukemmille kuin tähän asti.
Toisaalta Mercedes ei suinkaan ole ainoa talli, jonka katseet ovat jo ensi vuodessa. Uusien autojen suunnittelu alkaa perinteisesti hyvin aikaisin, normaaleina vuosina jopa ennen edellisen kauden alkamista.
Autojen keskeiset osa-alueet pysyvät ensi kauteen muuttumattomina, mutta aerodynaaminen kehitystyö on täysin vapaata. Lisäksi pohjalevyä muutetaan ensi kaudeksi radikaalilla tavalla, mikä vaikuttaa merkittävästi koko auton aerodynamiikkaan. Tallit haluavat saavuttaa mahdollisimman suuren osan tämän sääntömuutoksen vuoksi menetetystä downforcesta takaisin muihin osiin tehtävillä suunnitteluratkaisuilla.
Mitä parempi auto ensi kaudelle saadaan suunniteltua jo ennen kauden alkua, sitä vähemmän sen kehitystyöhön tarvitsee tuhlata aikaa ja rahaa ensi kauden aikana.
Ensi kaudella tulee vieläpä voimaan 145 miljoonan dollarin kulukatto, joten kaikki mahdollinen raha ja aika halutaan käyttää vuonna 2022 käyttöön otettavaan uuden sukupolven F1-autoon.