F1:n tämän hetken iso puheenaihe liittyy niin sanottuun "pinkkiin Mercedekseen". F1-talli Renault on nostanut jo kaksi protestia Racing Pointista, joka päätti kopioida Mercedeksen viime kauden mestaruusauton itselleen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Renault on tehnyt protestit Racing Pointin jarrujärjestelmästä, väittäen, että Racing Point on kopioinut sen suoraan Mercedekseltä. Tämä taas on kiellettyä F1-sääntöjen mukaan. F1-säännöissä painotetaan, että jokaisen tallin on suunniteltava itse autonsa osat. Tähän poikkeuksen tekevät vain moottori ja vaihteisto, jotka talli voi ostaa muualta.
"Pinkki Mercedes" on aiheuttanut kohua, sillä Racing Point on noussut yhtäkkiä jopa aivan F1:n kärjen tuntumaan. Kanadalaisen miljardöörin Lawrence Strollin omistama talli on pistänyt kampoihin muun muassa Ferrarille ja Red Bullille.
Näistä jälkimmäisenä mainitun Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko varoittaa, että Racing Pointin ja Mercedeksen tapaus voi muuttaa koko lajia.
– Ei minua haittaa, jos saamme toimia samalla tavalla. Sitten teemme noin AlphaTaurin kanssa ja säästämme paljon rahaa, Marko totesi Kronen Zeitungille, viitaten Red Bullin sisartalliin AlphaTauriin.
Marko viittasi tällä siihen, että jatkossa AlphaTauri voisi käyttää tarkasti Red Bullilta kopioitua runkoa ja muita kriittisiä osia autossaan.
Aiemmin Red Bull on liikuttanut kuskejaan sen oman tehdastallin ja AlphaTaurin, entisen Toro Rosson välillä.
– Jos nyt nähty malli (Racing Point & Mercedes) todetaan lailliseksi, kannatan sitä, Marko sanoi.
LUE MYÖS: Mercedes-pomo Toto Wolff vertailee avoimesti Valtteri Bottasta ja Lewis Hamiltonia: "Valtteri on siellä, mutta..."
Tämä tarkoittaisi taas sitä, että F1:n isot tahot (Mercedes, Ferrari ja Red Bull) voisivat tarjota kopiointiratkaisun omille yhteistyökumppaneilleen. Ferrari voisi esimerkiksi tehdä saman tempun Alfa Romeon tai Haasin kanssa.
– Tuon jälkeen meillä olisi neljä Red Bullia radalla. Päätös toisi kuitenkin ison ongelman Renaultille ja McLarenille, joilla ei ole hallussaan minkäänlaisia B-talleja, Marko muistutti.
Protestitapausta tutkiva kansainvälinen autoliitto FIA on väläytellyt, että se saattaa antaa päätöksiä aiheesta jopa jo Britannian GP:n alla. Kyseinen kisa ajetaan tulevana viikonloppuna Silverstonen radalla.