F1-sarjassa kilpaileva Red Bull -talli harkitsi vuonna 2014 oman moottoriprojektin käynnistämistä, kertoo itävaltalaistallin neuvonantajana toimiva Helmut Marko.
Renault'lla V8-aikakauden neljä viimeistä mestaruutta napannut Red Bull ajautui vaikeuksiin, kun ranskalaisvalmistajan V6-voimanlähde ei yltänyt suorituskyvyllään kilpailijoidensa tasolle.
Red Bullilla ryhdyttiin tuolloin harkitsemaan oman voimanlähteen rakentamista, mutta hankkeen laajuus sai tallin lopulta perääntymään.
- Tutkimme asiaa, mutta erittäin nopeasti tulimme siihen päätelmään, ettei sellainen olisi Red Bullia varten. Näin tehtiin kauden 2014 ensimmäisten testien jälkeen, Marko kertoi Autosportin mukaan.
Marko kertoo itävaltalaisen moottoriyhtiö AVL:n olleen tallille potentiaalinen yhteistyökumppani.
- Dietrich Mateschitz (Red Bullin omistaja) on Steiermarkista, AVL on Grazista. Muutama muu yritys valmisti turboja. Ne olivat kaikki tunnin ajomatkan sisällä toisistaan. Tietotaitoa oli riittävästi, mutta koko hankkeen kustannukset ja monimutkaisuus...
- Emme puhu moottorista. Puhumme voimayksiköstä, joka on paljon monimutkaisempi, ja nämä moottorisäännöt ovat pielessä. Se on liian kallista ja insinöörien hallitsemaa aluetta. Kustannukset ovat valtavia. Puhumme 200-300 ihmisen työpanoksesta pelkästään moottorin kehityksessä, emmekä voi tietää, kauanko säännöt pysyvät nykyisellään, Marko jatkoi.