Huhut urheiluautoja valmistavan brittiyhtiön Aston Martinin paluusta formula ykkösiin alkoivat käydä kuumana Britannian GP -viikonloppuna.
Viikonlopun aikana Autocar-lehti kertoi, että Aston Martin neuvottelee parhaillaan Red Bullin kanssa yhteistyöstä vuoden 2016 jälkeen. Uuden pääsponsorin lisäksi Red Bull saisi käyttöönsä viisi prosenttia Aston Martinista omistavan Mercedeksen F1-moottorit.
Nykyisin Red Bull ajaa sarjassa Renaultin moottoreilla. Nelinkertaisen maailmanmestaritallin suoritukset ovat olleet surkeita, mutta tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan Red Bull aikoo kunnioittaa voimassa olevaa sopimustaan Renaultin kanssa eikä vaihda moottoritoimittajaa tai pääsponsoriaan (urheiluautoja valmistava Infiniti) ennenaikaisesti.
– Kaikki sopimuksen yli menevät puheet ovat pelkkää spekulaatiota. Viime viikolla se oli Ferrari. Tällä viikolla Aston Martin. Ensi viikolla varmaankin Honda tai Lamborghini, Horner totesi huhuista Motorsport.comin mukaan.
– Meillä on sopimus ja olemme sitoutuneet Infinitiin, hän lisäsi.
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff ei tyrmää mahdollisuutta Red Bull -yhteistyöhön.
– Mitään neuvotteluita ei käydä, mutta kaikkia vaihtoehtoja pitää harkita. Jätän oven auki, Wolff kommentoi Autosportille.
Maanantaina Autosport-lehti uutisoi, että Aston Martinin paluu formula ykkösiin tapahtuisi todennäköisimmin jonkun Mercedeksen nykyisen asiakastallin, mahdollisesti Williamsin tai Force Indian sponsorina. Tässäkin tapauksessa talli jatkaisi Mercedeksen moottoreilla, mutta Aston Martin pääsisi näkyviin auton sivuponttooneissa.
Aston Martin osallistui F1-sarjaan omalla tallillaan vuosina 1959-60. Tällä hetkellä brändi satsaa moottoriurheilussa kestävyysautojen WEC-sarjaan. Silverstonessa haastateltu toimitusjohtaja Andy Palmer ei kommentoi huhuja, mutta myöntää harkitsevansa tilaisuutta palata formula ykkösiin.
– Jos jotain putoaa syliimme ja tähdet ovat yhtäkkiä oikeassa asennossa, niin harkitsisinko sitä? Kyllä, Palmer totesi Autosportille.