F1-tallit Red Bull ja Toro Rosso odottavat yhä päätöstä tulevan kauden moottoreistaan, vaikka seuraavan auton rakennuksen pitäisi tässä vaiheessa vuotta olla jo pitkällä.
Renault jätti asiakkaansa ilman moottoreita ja päätti palata formula ykkösiin omalla tehdastallillaan. Tällä hetkellä Ferrari on Red Bullin ainoa varteenotettava vaihtoehto, mutta kiista moottoreiden kilpailukykyisyydestä hankaa osapuolten välillä. Red Bull saattaisi jopa jatkaa Renault'n asiakastallina.
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen pitää Red Bullin asemaa jo nyt erittäin vaikeana.
– Nyt jos Toro Rosso vaihtaa Ferrarin voimalähteisiin, se on iso urakka heille. Red Bullin kohtalo on todella auki. Viime aikoina on puhuttu siitä, että mentäisiin takaisin Renault'n voimalähteeseen, niin kyllä se on haastava tilanne kaikille osapuolille, Oikarinen sanoo.
Oikarisella on selkeä näkemys Red Bullin takamatkasta uuden auton kehittämisessä.
– Touko-kesäkuussa pitäisi tietää, millä ajetaan. Nyt on lokakuu. Ja ongelma on siinä, että kun lähdet kehittämään auton aerodynamiikkapakettia ja runkoa, pitää tietää, paljonko moottori tarvitsee jäähdytystä ja missä kohtaa kaikki jäähdyttimet sijaitsevat.
Oikarisen mukaan hybriditeknologia on monine välijäähdyttimineen erittäin vaikea suunnitella verrattuna aiempiin V8- tai V10-moottoreihin.
Red Bull puntaroi parhaillaan mielenkiintoaan jatkaa formula ykkösissä. Päätös on yksin pääomistaja Dietrich Mateschitzin käsissä. Jos jääminen ei ole energiajuomayhtiön markkinoinnin kannalta kannattavaa, ratkaisu voi hyvinkin kallistua lähtemisen puoleen.
Oikarinen ei usko, että Red Bullia jätetään täysin ilman moottoria.
– Mutta pysyykö nimi Red Bullina. Se on yksi hyvä kysymys, Oikarinen toteaa.
– Se voi olla esimerkiksi Arden. Siinä mielessä Red Bull voi jäädä ilman moottoria, mutta talli, joka jatkaa sen paikalla, ei jää, Oikarinen spekuloi.
Arden on Red Bullin tallipäällikön Christian Hornerin perustama tiimi, joka ajaa nykyään GP2-sarjassa.