Red Bullin jatkaminen formula ykkösissä Ferrarin moottoreilla voisi viedä kumpaakin osapuolta eteenpäin, uskoo MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.
Saksalainen Auto Bild -lehti uutisoi maanantaina, että Red Bull on siirtymässä Audin moottoreihin vuodesta 2018 alkaen. Sitä ennen nelinkertainen maailmanmestari talli ajaisi kaksi seuraavaa kautta Ferrarin voimayksiköillä.
Red Bull on ilmaissut selkeästi, että se jatkaa F1:ssä vain, jos se saa käyttöönsä kilpailukykyiset moottorit. Voiko talli olettaa saavansa sellaiset Ferrarin asiakastallina?
– Ainahan he ovat kakkostiimin asemassa, koska ei heillä voi olla samanlainen voimayksikkö kuin tehdastiimillä.
– Mutta jos Red Bull saa ensi vuoden voimanlähteet – tai tämän vuotisetkin – ne voivat olla riittävän hyvät siihen, että he voisivat taistella niillä, Oikarinen toteaa.
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kierteli viikonloppuna asiaa MTV Sportin haastattelussa toteamalla, että onhan talli ajanut tähänkin asti Renault’n asiakastallina. Tilanne on todellisuudessa erilainen, koska ranskalaisyhtiölle Red Bull on ollut koko ajan ykköstalli.
Monenlaisia asiakassuhteita
Tällä kaudella Williams sai moottorivalmistajansa Mercedeksen ensimmäisen päivitysversion käyttöönsä kesäkuun Kanadan GP:ssä. Tehdastalli teki syyskuun alun Italian kisaan kauden toisen päivityksensä, jota Williams ei ota ehkä lainkaan käyttöönsä.
– Tehdastiimi saa uudet palikat aina ensimmäisenä, mikä on ihan oikein. Se on nähty nyt esimerkiksi Mercedeksen ja Williamsin kohdalla. Mercedes sai uudet osat Monzaan ja Williams saa ne vähän myöhemmin, Oikarinen toteaa.
– Voimayksiköiden määrä on jo nyt hyvin rajattua, joten ei ole edes hirveän montaa mahdollisuutta tehdä näitä päivityksiä. Tietenkin tehdastiimi haluaa ensimmäisenä ottaa uudet päivitykset käyttöönsä ja sen jälkeen myös varmistaa sen, että ne toimivat, Oikarinen kertoo.
Asiakastallin päivitysten aikataulu riippuu ensisijaisesti moottorisopimuksen laajuudesta. Asiakas voi ajaa koko kauden saman päivitysversion moottoreilla tai se voi sopia omienkin moottoreidensa kehittämisestä kauden läpi.
Ottaako Ferrari riskin?
Maalaisjärjellä ajateltuna Ferrari ottaa riskin, jos se päättää toimittaa moottorinsa Red Bullin käyttöön. Red Bull on tunnettu edistyksellisestä suunnittelutyöstään, joten eikö Ferraria pelota vahvistaa tallia, joka on jo valmiiksi sarjan huipulla aerodynamiikassa?
– Toinen puoli siinä hommassa on se, että Red Bull on rakentanut aina auton, jossa on ollut paljon downforcea, mutta myös paljon ilmanvastusta. En näe sitä ongelmalisena Ferrarille ja sekin on vain tervettä heille, että he pysyvät hereillä.
– Jos Ferrarilla on terve itseluottamus, niin eivät he sitä pelkää, Oikarinen uskoo.
Audin kohdalla F1-siirtymässä on vaikeutensa, sillä formula ykkösten säännöt uudistuvat radikaalisti vuonna 2017, siis vuotta ennen kuin saksalaisyhtiön on määrä liittyä mukaan.
– On yleensä hyvä aika tulla mukaan, kun säännöt muuttuvat. Oli moottorivalmistajan nimi mikä tahansa, on aina vaikea paikka tulla mukaan, jos muut ovat saaneet hioa pakettejaan jo kolme vuotta, Oikarinen sanoo.