Ossi Oikarinen yllättyi Hondan ratkaisusta, lupaavalle Red Bull -projektille väljä päätös – "Ei oikein katsottu loppuun tuota hommaa"

7.12670183
xpbimages.com
Julkaistu 02.10.2020 14:40
Toimittajan kuva
Riku Hellanto

riku.hellanto@mtv.fi

@RikuHellanto

C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen yllättyi Hondan päätöksestä jättäytyä F1-sarjasta kauden 2021 päätteeksi.

Honda pudotti todellisen yllätysuutisen perjantai-iltapäivällä, kun se ilmoitti jättävänsä F1-radat taakseen kauden 2021 päätteeksi keskittyäkseen hiilineutraaliuden tavoittelemiseen. Hondan päätös tuli Oikariselle pienoisena yllätyksenä.

– Vähän yllätys siinä mielessä, että Honda on saanut voimapakettinsa aika hyvin toimimaan ja mennyt aika paljon eteenpäin niistä huonoista vuosista. Sinänsä yllätys, että on tehty kova työ sen eteen, että se toimii hyvin ja alkanut tulla voittojakin Red Bullin kanssa, mutta sitten yhtäkkiä lopetetaan, Oikarinen kuvailee tuntemuksiaan MTV Urheilulle.

Honda teki paluun F1:n moottorivalmistajaksi kaudella 2015, kun se aloitti yhteistyön McLarenin kanssa. Tuosta yhteistyöstä ei jäänyt kuitenkaan jälkipolville kerrottavaa. Nykyään Honda valmistaa moottoreita AlphaTaurille ja Red Bullille, joiden kanssa yhteistyö on ollut paikoitellen jopa hedelmällistä.

LUE MYÖS: Kyseenalaisen F1-kuskin formulaura päättymässä rumalla tavalla – tallipäällikkö raivostui tuoreesta purkauksesta

Red Bull on ollut kahdella Hondan moottoreilla ajavalla kaudella vahva haastaja F1-sarjaa pitkään hallinneelle Mercedekselle. Oikarisen mukaan Honda jättäytyy pois F1:stä kesken lupaavan projektin.

– Tätä voi verrata rakennukseen, jota ollaan tekemässä. Perustaa tehtiin pitkään ja hartaasti, ja se perusta jouduttiin tekemään varmaan uudestaan. Nyt, kun talo on saatu harjakorkeuteen ja homma näyttää jo hyvältä, yhtäkkiä pistetään työmaa kiinni. Se on vähän keskeneräinen. Ei oikein katsottu loppuun tuota hommaa, Oikarinen sanoo.

Honda poistuu moottoriurheilun kuninkuusluokasta juuri ennen merkittäviä sääntömuutoksia. Olisiko Honda ja Red Bullin yhteistyö voinut saada mestaruuden arvoisen kruunun uudella sääntöaikakaudella?

– Tuohon kysymykseen emme saa ikinä vastausta. Suunta on ollut hyvin positiivinen ja rohkaiseva. Sinänsä sääli, että hommat jäävät kesken, Oikarinen summaa.

Red Bullille haasteita

Hondan päätöksen myötä Red Bull ja AlphaTauri joutuvat haastavaan asemaan ja etsimään itselleen uuden moottorivalmistajan. Sääntöjen puitteissa Renaultin on tarjottava talleille moottorit, koska heillä on vähiten asiakastalleja Ferrariin ja Mercedekseen nähden.

– Aika vaikea paikka heille. Yhteistyö Renaultin kanssa päättyi aika myrskyisesti, ja nyt se on ainoa, jolla on velvollisuus tehdä moottoreita sääntöjen puitteissa Red Bullille, kun heillä ei ole asiakastalleja. Mielenkiintoista nähdä, miten homma kääntyy, Oikarinen sanoo.

Renaultin ja Red Bullin pitkä yhteistyö ei päättynyt onnellisissa merkeissä kauden 2018 päätteeksi. Red Bull kritisoi voimakkaasti Renaultin tuottamia voimalähteitä, mikä jätti Red Bullin ja ranskalaisvalmistajan välille syvän särön. Jos Red Bull palaa Renaultin asiakastalliksi, se tuo omat haasteensa.

– Aivan varmasti tuo. Jos ajatellaan, miten se homma meni loppuun ja Red Bull lähti ovet paukkuen sieltä. Kyllähän he joutuvat menemään aika nöyränä takaisin, jos meinaa saada Renaultilta moottorin takaisin itselleen. Mercedes tuskin lähtee niitä tukemaan ja Ferrarikin on hyvin epätodennäköinen vaihtoehto, Oikarinen pohtii.

LUE MYÖS: Mercedes-pomo paljasti: saksalaistalli päätti suojella Valtteri Bottasta – Lewis Hamilton hermostui

Hondan päätöksellä saattaa olla vaikutusta myös Red Bullin vetovoimaan. Viime ja tällä kaudella Red Bull ja Honda ovat voineet yhdessä rakentaa lupaavaa projektiaan. Nyt Red Bull joutuu jälleen asiakastalliksi. Tilanne paljastaa osaltaan myös F1-sarjan haasteet.

– Toki siinä on pieni vaikutus vetovoimaan, kun joutuvat taas ajamaan asiakasmoottoreilla. Tuokin on osoitus F1:stä, että isoja autonvalmistajia tulee ja menee. Siinä mielessä tuo on aika hankala bisnes, koska se ei ole kuitenkaan kenenkään autovalmistajan ykkösbisnes olla mukana F1:ssä. On vaikea saada heidät omistautumaan asialle. Sitä kautta näitä vaihdoksia tulee, Oikarinen sanoo.

F1:n pitäisi tehdä sarja tarpeeksi kiinnostavaksi, jotta uusia moottorivalmistajia haluaisi lähteä mukaan.

– Ehdottomasti pitää ottaa tulevaisuuden sääntöjä tehtäessä. Säännöistä pitää tehdä sellaisia, että ne houkuttelevat myös muita moottorivalmistajia mukaan. Se alleviivaa sitä työtä, mikä on edessä. Voimalähdepuolella tehdä sääntöjä, jotka ovat mielekkäitä myös uusille moottorivalmistajille.

Tuoreimmat aiheesta

F1