Aurora Kaasunjakelun ronski keittiökaasun siirtohintojen korotus vaikuttaa samanlaiselta tapaukselta kuin sähkönsiirtoyhtiö Carunan hinnankorotukset. Näin arvioi STT:lle kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen alustavien tietojen perusteella.
Hentunen kertoo selvittävänsä Auroran tapauksen perin pohjin heti alkuviikosta yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön ja Energiaviraston kanssa.
– Kun asia selviää, ja jos se tänne kuluttajansuojan puolelle lankeaa, menetellään samalla tavalla kuin Carunan kanssa. Kuullaan yritystä itseään, kerrotaan meidän näkökulma (korotusten) kohtuuttomuudesta ja sitten etsitään keinoja, joilla kertakorotusta voisi lieventää, Päivi Hentunen sanoi sunnuntaina.
Suomen Kuvalehti uutisoi lauantaina, että Aurora Kaasunjakelu korotti kertarysäyksellä muun muassa 30000 helsinkiläisen kotitalouden käyttämän keittiökaasun siirtohintoja. Lehden haastatteleman asiakkaan korotus oli tammikuun alussa 47,5 prosenttia. Auroran pääkonttori sijaitsee Kotkassa, kaikkiaan yhtiö toimii 13 paikkakunnalla.
– Mikäli Auroran hinnankorotus todella on 47,5 prosenttia, se on kohtuuton ja ilmeisesti kuluttajasuojalain vastainen, viestitti elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) STT:lle sunnuntaina. Myös hänen mukaansa asia selvitetään heti alkuviikosta.
Yhtiön toimitusjohtaja Mika Paloranta ei sunnuntaina vastannut STT:n soittopyyntöihin.
Hentunen epäilee, että hiihtolomat saattavat viivyttää Auroran tapauksen selvittelyä.
Mahdolliset hyvitykset jälkikäteen
Sähkönsiirtoyhtiö Caruna tasoitti hinnankorotustaan neuvoteltuaan kuluttaja-asiamiehen kanssa. Lisäksi Carunan vuoksi lakiin on tulossa katto sähkönsiirron kertakorotuksille sekä rajoituksia siihen, kuinka paljon tuotoilla pitää investoida.
– Lainmuutos kertakorotuksien rajoittamiseksi on mitä ilmeisimmin syytä laajentaa koskemaan myös maakaasuverkkoja, Rehn arvioi.
Hänen mukaansa TEM on juuri aloittanut maakaasumarkkinalain uudistuksen, jonka yhteydessä asia arvioidaan ja tarvittaessa toteutetaan.
Valtion omistama Gasum myi Auroran edeltäjäyhtiöiden osakkeet skotlantilaiselle pääomasijoitusyhtiö SL Capital Partnersille viime kesäkuussa.
Suomen Kuvalehden mukaan asiakkaat saivat tiedon siirtohintojen tulevasta korotuksesta marraskuussa, mutta korotuksen suuruus konkretisoitui vasta helmikuun laskussa.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan laskuja ei voi jättää maksamatta, vaan pitää odottaa mahdollisia hyvityksiä jälkikäteen.
– Carunan laskuja ei vielä ehtinyt tulla, se oli vähän toinen tilanne. Alkuviikosta katsotaan, kuinka kuluttajia opastetaan tässä menettelemään.