Elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) kiitteli perjantaina sähkönsiirtoyhtiö Carunan ja kuluttaja-asiamiehen sopua hinnankorotusten kohtuullistamisesta. Rehn arvioi ratkaisua reiluksi ja tasapuoliseksi.
Carunan mukaan hinnankorotusta tasoitetaan perusmaksun alennuksella niin, että keskimääräinen korotus jää alle 15 prosentin. Yhtiö kohahdutti kuukausi sitten keskimäärin 27 prosentin korotuksella.
Ratkaisun myötä tapauksessa ei nosteta ryhmäkannetta. Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen kertoi kuitenkin saaneensa jo joiltakin kuluttajilta palautetta, että yhtiön vastaantulo ei riitä ja korotukset eivät edelleenkään ole kohtuullisia.
Hentusen mukaan kuluttajat voivat halutessaan reklamoida siirtohintojen korotuksista ja viedä asian kuluttajariitalautakuntaan. Joitakin tapauksia on jo vireillä, ja niistä odotetaan ratkaisua maaliskuussa.
Kuluttajansuojalaissa ei Hentusen mukaan ole mitään määräystä siitä, miten suuria kertakorotuksia saa tehdä. Käytäntö on muodostunut oikeuskäytännön kautta. Hintakatot eivät sinänsä ole ongelmattomia.
– Kun joudutaan asettamaan hintakattoja, kuten esimerkiksi perintämaksuissa on, niin monesti niistä katoista tulee minimejä. Se naulitsee hinnoittelua, Hentunen sanoi.
"Tiukka valvonta tärkeää"
Rehnin mukaan tarpeesta asettaa sähkömarkkinalaissa katto siirtohintojen korotuksille näyttää vallitsevan laaja yksimielisyys. Energiavirasto esitti kuun alussa sekä kattoa korotuksille että aikarajaa sille, kuinka usein korotuksia voidaan tehdä.
Valmisteilla oleva lainmuutos voidaan Rehnin mukaan nähdä olemassa olevan kuluttajasuojan kirjaamisena sähkömarkkinalakiin.
– On kaikkien osapuolten etu, että pelisäännöt selkenevät ja kuluttajariidat oletettavasti vähenevät, hän sanoi.
Rehnin mukaan tapaus osoittaa, että valvonnan on toimittava ehdottoman luotettavasti ja tiukasti monopolien yhteydessä. Sähkönsiirrossa asiakas ei voi itse valita siirtoyhtiötään.
Ministeri korosti edelleen, että kantaverkon on pysyttävä kotimaisissa käsissä, vaikka sähkön jakeluverkkoja myytäisiinkin ulkomaille.