Kuluttaja-asiamies kertoo selvittävänsä heti alkuviikosta Työ- ja elinkeinoministeriön ja Energiaviraston kanssa Aurora Kaasunjakelun keittiökaasun siirtohintojen hinnankorotukset.
Suomen Kuvalehti uutisoi eilen, että Aurora Kaasunjakelu korotti kertarysäyksellä muun muassa 30 000 helsinkiläisen kotitalouden käyttämän keittiökaasun siirtohintoja. Lehden haastatteleman asiakkaan korotus oli tammikuun alussa peräti 47,5 %. Aurora toimii 13 paikkakunnalla, Helsingin lisäksi muun muassa Kotkassa ja Lohjalla.
Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen sanoo STT:n haastattelussa, että alustavien tietojen perusteella tapaus näyttää hyvin samanlaiselta kuin sähkönsiirtoyhtiö Carunan hinnankorotukset. Tällöin menettelytapakin olisi samanlainen eli yritys kutsutaan neuvotteluun korotusten lieventämiseksi.
– Kun asia selviää, ja jos se tänne kuluttajansuojan puolelle lankeaa, menetellään samalla tavalla kuin Carunan kanssa. Kuullaan yritystä itseään, kerrotaan meidän näkökulma kohtuuttomuudesta ja sitten etsitään keinoja, millä kertakorotusta voisi lieventää, Hentunen selvittää.
Sähkönsiirtoyhtiö Caruna suostui tasoittamaan hinnankorotustaan perusmaksun alennuksella. Asia ratkesi noin viikossa. Hentunen epäilee, että hiihtolomat saattavat viivyttää Auroran tapauksen selvittelyä.
Hentusen mukaan viime kädessä valitus- tai ryhmäkanne ovat ne, mitä kuluttajapuolella on käytettävissä tällaisissa tapauksissa.
– Jos yritys ei muuhun suostu, täytyy kokeilla, löytyykö tuomioistuimesta ratkaisu.
Energiaviraston valvonnan tueksi lakiin on Caruna-tapauksen vuoksi tulossa katto ja aikaraja kertakorotuksille sekä rajoituksia siihen, kuinka paljon tuotoilla pitää investoida.
– Ymmärtääkseni myös tässä maakaasujutussa lainsäädäntöä lähdetään rukkaamaan, jos näyttää, että siellä tapahtuu samaa (kuin sähkönsiirtopuolella). Mutta siitä ei tietenkään ole vielä poliittisia päätöksiä, koska tämä on niin tuore asia, Hentunen sanoo.