Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"

2:34img
Reikäiset maantiet rasittavat autoilijoita.
Julkaistu 19.02.2019 19:51
Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyä maantietä. Reikäinen ja kuoppainen tienpinta on silti autoilijalle valitettavan tuttu näky – etenkin kevättalvella.

Tienkäyttäjät ovat osoittaneet aktiivisuuttaan. Asia on huomattu Väylävirastossa.

– Kun keli on sellainen, että lämpötila sahaa plussan ja miinuksen välillä, niin reikiintyminen on todella nopeata. Saamme paljon palautetta, että teissä on reikiä. Totta kai tämä ymmärretään, ja teemme paljon toimenpiteitä, että reikiintymistä pystytään hallitsemaan, sanoo Väyläviraston tieliikennejohtaja Pekka Rajala.

Päällysteitä pitäisi uusia vähintään 3 500 kilometriä vuodessa, jotta tieverkon kestävyys olisi taattu. Viime vuonna maanteitä päällystettiin noin tuhat kilometriä vähemmän verrattuna vuosien 2016–2017 tasoon. Tämän vuoden ennuste näyttää entistä synkemmältä.

– Tänä vuonna näyttää todella huonolta tuo kesän päällystyskausi. Päällystyksiä on tällä hetkellä tiedossa noin 1 500 kilometriä. Se on aivan liian vähän, Rajala kertoo.

GR-1902-maanteidenpaalysteet-Uutiset-HUSU

Viime vuonna maantietä päällystettiin 2250 kilometriä, kun parina edellisvuotena määrä oli yli 3200 kilometriä. Tälle vuodelle määrärahat riittänevät vain 1500 päällystettyyn kilometriin.

Lue lisää: Tievauriot tuhoavat nyt renkaita ja vanteita – soita tähän numeroon, jos täräytit monttuun

Ongelma ulottuu päällystystä syvemmälle

Rajalan mukaan perusväylänpitoon pitäisi saada vuodessa vähintään 300 miljoonaa euroa lisää rahaa, jotta päällystysten huonokuntoisuutta saataisiin toden teolla kuriin. Toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä pitää tätäkin summaa vasta lähtökohtana.

– Asia huolestuttaa siinä mielessä, että tässä summassa puhutaan vain pelkästä päällysteiden saamisesta kuntoon. Ongelma alkaa alempiasteisessa tieverkossa olla se, että teiden rungot ovat huonossa kunnossa. Niitäkin pitäisi päästä korjaamaan, mutta rahoitusta ei ole ollenkaan, Raitanen kertoo.

Päällysteiden pääseminen huonoon kuntoon johtaa ennen pitkää teiden runkojen rapautumiseen, eikä tässä vaiheessa pelkkä uusi päällystys tepsi kauaskantoisena toimenpiteenä.

– Ei tässä oikein auta muu kuin raha. Suomen tieverkko on mennyt huonoon kuntoon pitkäaikaisen rahoituksen puutteen takia, joten kuntoon saaminen vaatii myös pitkäaikaista rahoitusta.

Lue lisää: Varovaisuutta liikenteeseen! Asfalttipäällysteet ovat nyt kovilla – voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle

Tuoreimmat aiheesta

Teiden kunto