Pasilan asemalla seisoskelee kirkkaan oranssiin haalariin ja keltaiseen kypärään pukeutunut mies. Silloin tällöin hän nostaa kädessään olevan megafonin, painaa nappia ja töräyttää ilmoille korvia huumaavan ulinan. Mies on asemalla kukonlaulun aikaan aamulla ja pahimpaan ruuhka-aikaan illalla. Mutta kuka hän on? Mitä ihmettä hän oikein tekee?
Vakavan näköinen mies esittelee itsensä ratatöistä vastaavaksi turvamieheksi Hannu Reinikaiseksi. Hänellä on kiire antaa haastattelua, sillä työtehtävään kuuluu jokaisesta junasta varoittaminen noin neljän ja puolen minuutin välein. Megafoni ehtii päivän aikana ulvoa satoja kertoja.
Junista Reinikainen varoittaa niin kutsutun Triplan työmaalla työskenteleviä YIT:n rakennusmiehiä. Heitä projektissa työskentelee eri aikoina kaikkiaan 160. Haastattelua antaessaankin Reinikainen vilkuilee sivuilleen tulevan junan varalta.
– Rakennusmiesten on hyvä tietää, milloin junat liikkuvat. Myös veturinkuljettajien on hyvä tietää, että rakennusmiehiä on varoitettu junista, Reinikainen tarkentaa megafoni kädessään.
Seuraava juna kuulutetaan saapuvaksi myöhässä Pasilan asemalle, joten nyt jos koskaan on aikaa muutamalle kysymykselle.
Yksinkertaista, mutta vastuullista
Reinikaisen työ saattaa ulkopuoliselle näyttää yksitoikkoiselta ja yksikertaiselta, mutta miehen harteilla on vastuuta. Työhönsä hän on tyytyväinen. Koskaan ei juna ole mennyt varoittamatta ohi.
– Tässä saa olla ulkona, eikä mikään päivä ole samanlainen. En tekisi tätä, jos tämä olisi tylsää. Myös porukat ja työmaat vaihtuu, Reinikainen kiittelee.
YIT on tehnyt noin vuoden ajan valtavaa Tripla-rakennusprojektia Pasilassa. Keski-Pasilasta tulee Triplan myötä Helsingin uusi keskus ensi vuosikymmenen alussa. Tripla on kokonaisuus, johon kuuluvat joukkoliikenneasema, kauppakeskus, pysäköintilaitos, asuntoja, hotelleja ja toimistoja.
Reinikainen on työskennellyt Pasilan aseman projektissa sen alusta asti. Entä miten ihmeessä mies ehtii käydä työstään syömässä, kahvilla tai edes vessassa, jos junia kulkee niinkin tiheään tahtiin?
– Onhan meillä kahvi- ja ruokatauot niin kuin muillakin, Reinikainen hymyilee.
Töistä näyttäytyy vain pieni osa
Reinikaisen lisäksi rakennustyömaalla työskentelee tarpeen mukaan 3-5 turvamiestä, joten töitä voidaan delegoida. Kaikkiaan eri vuoroissa turvamiehiä on kymmenkunta.
– Laiturilla kulkeville ihmisille meidän työstä näyttäytyy vain pieni osa. Töitä me tehdään kaikkina vuorokauden aikoina, myös öisin ja viikonloppusin, jolloin raiteilla on hiljaisempaa, YIT:n työpäällikkö Timo Leppänen avaa.
Pasilan aseman kautta kiiruhtaa tuhansia ihmisiä päivättäin töihin. Moni on huomannut megafonia huudattavan Reinikaisen. Joku pysähtyy joskus juttelemaankin.
– Kyllä ihmiset silloin tällöin kyselevät jotain tästä hommasta ja mitä täällä ylipäätään rakennetaan, Reinikainen sanoo.
Pasilan aseman on määrä valmistua syksyllä 2019.