Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan remontti- ja korjauspalveluita tarjotaan koteihin yhä enemmän. Erityisesti kotonaan asuvat eläkeläiset ovat saattaneet joutua remonttifirmojen aggressiivisen mainonnan kohteiksi. Lauri Malk sai viime hetkellä peruttua omakotitaloonsa suunnitellun putkiremontin, joka piti remonttifirman painostuksen takia päättää nopeasti ja olisi tullut vieläpä kalliiksi.
LVI-remontteja tekevä yritys oli ottanut Lauri Malkiin yhteyttä puhelimitse ja firmasta tuli nuorehko mies käymään.
– Hän esiintyi kaikin tavoin oikein fiksusti ja vaikutti asiantuntevalta. Itse en ollut paneutunut putkiasioihin ennakkoon juurikaan, joten hän sai minut vakuuttuneeksi remontin tarpeellisuudesta vilkaistessaan talon kuumavesisäiliötä ja siihen liittyviä putkia.
Malk vakuuttui myös myyjan muista parannusehdotuksista.
– Hänellä oli kaiken kaikkiaan hyviä ideoita putkien vetämisestä talon eri puolilla. Jälkikäteen kuitenkin ihmettelin tätä kaikkea, sillä teimme perusremontin 1984 valmistuneeseen taloomme 2000-luvun alussa ja tuolloin vaihdoimme kuumavesisäiliön ja siihen liittyvät putket uuteen, Lauri Malk kuvailee MTV Uutisille.
Remontin hinta ja nopea aikataulu ihmetyttivät
Kaiken lisäksi remontin hinta soitteli Lauri Malkin hälytyskelloja.
– Hän ei eritellyt hintaa mitenkään, vaan vetosi siihen, että tietää kokemuksesta remontin hinnan. Mies myös ehdotti pankin osamaksua remontin maksamiseksi, jolloin korko olisi nostanut hintaa reilusti.
Muutaman puhelun jälkeen myyjä vieläpä ehdotti remontin alkamista alle viikon sisään, sillä firman jokin ennalta sovittu remontti oli peruuntunut.
– Taisi hän viisi prosenttia antaa alennusta sen tähden, että remontti pantiin nopealla aikataululla vauhtiin.
Googlaus sai ihmettelemään hintaa
Lauri Malkin poika Timo Malk vieraili vanhempiensa luona perjantaina ja kuuli, että heillä alkaisi putkiremontti jo kolmen päivän kuluttua maanantaina.
– Vanhempani eivät kertoneet asiasta minulle paljoakaan, mutta heidän mielestään remontti vaikutti kalliilta. Seuraavana aamun päätin googlailla vastaavanlaisia remonttihintoja netistä, Timo Malk kertaa.
Malkien omakotitalon putkiremontti olisi tullut maksamaan 10 000 euroa. Työn osuus hinnasta olisi ollut 60 prosenttia ja tarvikkeiden osuus 40 rosenttia. Timo Malk päätti tehdä tarkempia laskelmia.
– Googlailun perusteella lämmönvaraajat olisivat maksaneet arviolta tonnin, joten 3000 euroa olisi mennyt pelkkiin putkiin, joka on mielestäni todella paljon.
– Samoin 6000 euroa työstä olisi tarkoittanut sitä, että kaksi putkimiestä tekee työtä kolme päivää, joten putkimiehille olisi maksettu tonnin päivästä. Nekin olivat mielestäni kalliita.
Remontin peruuttaminen oli hankalaa
Malkien perhe tuli siihen tulokseen, että putkiremonttia ei voida näillä ehdoilla tehdä.
Myös rakennusalalla työskentelevä naapuri kävi arvioimassa tilanteen ja ihmetteli koko remontin tarpeellisuutta. Samoin Malkin tytär halusi vanhempiensa pyörtävän remontin. Lopulta Malkit päätyivät perumaan remontin.
– Kaiken muun oudon lisäksi remonttiyrityksen perumisehdoissa oli 14 päivän perumisoikeus. Remontin oli kuitenkin määrä alkaa muutaman jo päivän sisällä, Timo Malk ihmettelee.
Lauri Malk sai lopulta sunnuntaina peruttua kaupan. Hän oli joutunut perustelemaan remontin tilauksen eväämistä puhelimessa 40 minuuttia.
– Sen lisäksi, että perustelin asian kirjallisesti, myyjä soitti ja yritti vielä vedota minuun, jotta muuttaisin mieleni, Lauri Malk sanoo.
Remontti ei vaikuttanut tarpeellisesta
Timo Malk on tämän jälkeen käynyt talon asioita vielä tarkemmin läpi. Ajatukset putkiremontin tarpeettomuudesta ovat vain vahvistuneet.
– Tässä talossa vesiputket on toteutettu sillä tavalla, että ne ovat suojan sisällä. Jos ne alkavat vuotaa, ne vuotavat lämmönvaihtimen alapuolelle tai hanan kuppeihn.
– Remonttifirma oli esittänyt huolen, että vesi vuotaisi talon seinien sisään, mikä ei ole todellinen. Vesi ei pääse vuotamaan, jos eivät myös toiset putket ole rikki ja se on hyvin epätodennäköistä. Minulle tuli tunne, että tässä todella tehdään turhaa remonttia, poika Timo Malk perustelee.
Lauri Malk sanoo, että remonttia tarjoavalla yrityksellä on hyvä maine ja työn jälki olisi saattanut olla moitteetonta. Malk onkin ennen muuta pettynyt myyntitapahtumaan.
– Asiakkaalla pitäisi olla heidän tuotteistaan jotakin hyötyä, eikä niin, että tuote myydään joka tapauksessa. Tämä otti minua päähän, Lauri Malk harmittelee.