MTV Uutisten eilinen juttu porilaisen Hannele Mäkisen erikoisesta hormitarkastuksesta on kirvoittanut lukijat kertomaan omia kokemuksiaan epäasiallisista myyntimiehistä.
Monessa tapauksessa toistuu samantyyppinen kuvio: Myyty tuote ei ole sitä mitä pitää tai sitä ei ole toimitettu sovitussa ajassa. Usein yhteisenä tekijänä on myös epämääräiset sopimukset tai niiden puute kokonaan.
Myös ovelta ovelle -kiertävät kauppiaat aiheuttavat ihmetystä. Useampikin lukija kertoo, että tällainen myyntitapa vaikuttaa yleistyneen viime vuosina, samalla kun puhelinmyynti tuntuu vähentyneen.
Porilainen Paula kertoo, että heidän pihaansa karautti kutsumatta "musta hieno auto, josta puikahti pihaan kaksi punapaitaista miestä tarjoamaan kattoremontteja".
Paulan puoliso suostui siihen, että miehet katsoivat pihasaunan ongelmakohdat.
Kuluttajaliitto on koonnut sivuilleen erilaisia ohjeita kiertäviä kaupustelijoita ja kotimyyntiä varten.
Kuluttajansuojalain mukaan kotimyyntiasiakkaalla on 14 vuorokautta aikaa perua kauppa. Ongelma voi olla siinä, että kuluttaja ei joko tiedä tai uskalla lähteä purkamaan kauppaa.
Ostosta tai tilausta katuvan kannattaa olla ensiksi yhteydessä myyjään.
Oven voi myös jättää avaamatta.
– Miehet tutkivat katon kunnon ja ehdottivat seuraavaa remonttia: muutama katon tiili vaihdettaisiin, katolle suoritettaisiin painepesu (joka poistaa mm. sammaleet), sen jälkeen katto suojattaisiin ja pinnoitettaisiin, jonka jälkeen se olisi kuin uusi.
Paulan mies vakuuttui ammattitaitoisista otteista sekä mukavista miehistä ja suostui remontiin.
– Katon kuntoon laitto maksoi "ainoastaan" n. 2500 euroa. Siinä oli näkyvästi esillä kotitalousvähennys n. 1000 euroa. Todellinen hintahan on 3500 euroa, se pitää kuitenkin maksaa, ja vähennyksen saa vasta puolentoista vuoden päästä, Paula tarkentaa.
Pian selvisi, että hinta ylitti reippaasti muiden firmojen vastaavat tarjoukset.
– Yhteisestä päätöksestä peruimme kaupat jo saman päivän illansuussa puhelimitse soittamalla suoraan edustajalle sekä myös kirjallisesti. Edustaja sanoi puhelimessa, että kyllä hän voi tehdä kattoremontin meille vaikka 500 eurolla, mutta minkälaisen, se on toinen juttu.
"Ei mitään nappikauppaa"
Paula ei joutunut pulaan, mutta haluaa nostaa muutamia huomioita.
– Nykyajan kulkukauppiaat eivät todellakaan enää tee nappikauppaa, vaan kaupan hinta liikkuu tuhansissa ellei kymmenissä tuhansissa euroissa. Kulkukauppiaat myyvät mitä tahansa: kattoremontteja, hormiremontteja, maalämpöä, viemäreiden kuvantamista ja viemäriremontteja ym, Paula luettelee.
– Kotitalousvähennyksillä houkuttelu ja kikkailu on hyvin tavallista, mielestäni lähes rikollista, sillä voihan talouksilla olla muitakin vähennyskelpoisia kuluja kuin kulkukauppiaiden myymät remontit.
Puhelin soi jatkuvasti
Uuraisilta kotoisin oleva Mari kertoo ihmetelleensä ilmaista hormitarkastusta, jota tarjottiin puhelimessa olevan henkilön mukaan kaikille kuntalaisille. Tarkastajat olisi pitänyt Marin mukaan päästää heti tarkistamaan piiput, mutta hänellä ei ollut tuolla viikolla aikaa.
– Tarkastuksessa laitettaisiin kuulemma hormiin väriainetta ja erikoislampuin nähtäisiin paljon paremmin hormin todellinen kunto ja että nuohooja ei pysty niin tarkasti vaarallisia virheitä näkemään. Jäi ihmetyttämään tämä kiireinen aikataulu, Mari kertoo.
Häntä harmittaa myös se, että puhelin tuntuu soivan jatkuvasti.
– Minua jo suorastaan ärsyttää, kun puhelin soi vähän väliä. Milloin on ikkunan myyjää, milloin aurinkopaneelikauppiasta, putkiurakointia ym. taloon liittyvää.
Hän ihmettelee myös sitä, ettei edes äidin kuolema reilu vuosi sitten saanut myyntimiehiä lopettamaan äidin pommittamista uusilla tarjouksilla. Tahoja on pyydetty poistaman äidin tiedot rekisteristä.
– Ei voida kuolleelle postia pysäyttää. Isälleni se vaan on niin järkyttävää, kun aviopuolison kuolema on todella kova paikka. Suorastaan törkeää lähettää kuolleelle ihmiselle postia piittaamatta omaisten tunteista, Mari sanoo.
Patjoja pahasti sairaalle naiselle
Heikki kertoo joitain vuosia vanhasta tapauksesta, jossa maaseudulla sijaitsevaan vanhaan omakotitaloon oli tullut patjakauppias, jonka oli onnistunut myydä vaimolle uudet ja erittäin kalliit patjat parisänkyyn.
– Vanhatkin patjat olivat vielä aivan kunnolliset pussijousitetut patjat. Vaimoni oli maksanut niistä myös etumaksua jonkin verran ja uudet patjat olivat olleet edustajalla mukana. Ne oli jätetty meille sängyn päälle ja osamaksusopimus oli myös tehty, Heikki kertoo.
Heikin mukaan hänen vaimonsa oli jo tuolloin pahasti sairas eikä todellisuudessa pystynyt mitenkään vastaamaan tällaisista kauppatapahtumista.
– Hän oli helposti johdateltavissa lipevän edustajan toimesta. Kotiin tullessani huomasin tapahtuneen ja soitin välittömästi tälle edustajalle, joka sattumalta oli naapurustossa tekemässä kauppoja. Haukuin hänet ja pyysin välittömästi kaupan peruuttamista ja hakemaan patjat pois. Onneksi näin sitten tapahtui ja saimme myös etumaksun takaisin.
Epäilyttävät sähkätarkastukset
Helsinkiläinen Kari kertoo sähkötarkastuksesta, joka tehtiin taloyhtiön huoneistoihin viime keväänä. Ajatuksena oli tarkastaa sähköverkon ja siihen liitettyjen laitteiden kunto. Työn suorittava yritys sanoi tekevänsä sen veloituksetta.
Kari epäili, että kyseessä on yrityksen yritys päästä tekemään turhaa työtä ja myös laskuttaa siitä. Taloyhtiö oli jo kiinnostunut asiasta.
– Tämä osoittaa mielestäni sen, että kyseinen yritys toimii varsin vakuuttavasti.
Hän oli asiasta yhteydessä Tukesiin, josta kerrottiin, että saman firman markkinointitoimista on ennenkin otettu yhteyttä heihin.
Erään lukijan mukaan autokorjaamosta oli luvattu, että työ veisi tunnin. Lukijan auton jarruvalo oli palanut jatkuvasti.
– Tunnin päästä kun soitin, ei koko autoa ollut katsottu eikä kuulemma mistään tunnista ollut sovittu. Vein autoni muualle, epäilen, että olisivat keksineet autostani jotain kallista korjattavaa. Vedätystä on, lukija sanoo.
Hannelen kokemus herätti ajattelemaan
Moni vastaaja mainitsi, että porilaisen Hannele Mäkisen tapaus sai ajattelemaan kauppa-asiaa oman tai iäkkään, yksin asuvan läheisen puolesta.
MTV Uutiset kertoi eilen porilaisen Hannele Mäkisen tapauksesta, jossa naisen kotona kävi mies, joka kertoi tekevänsä ilmaisia kattojen ja hormien kuntotarkastuksia. Mäkisen annetua luvan mies kiipesi katolle tarkastusta tekemään. Palattuaan hän kertoi havainneensa vakavia puutteita talon toisen hormin kunnossa. Miehen mukaan hormista puuttui tiiliä väleistä sekä saumausainetta.
– Hän sanoi tilanteen olevan se, että yksi hormeistamme on hyvin huonossa kunnossa. Hän sanoi olevansa aivan varma, että palotarkastajan tullessa se asetetaan välittömästi käyttökieltoon. Pienikin kipinä sytyttäisi välikaton heti palamaan, Mäkinen kertoo.
Mies näytti puhelimestaan valokuvaa, jonka kertoi ottaneensa taskulampun avustuksella piipusta. Hänen mukaansa kuva todistaa havainnot.
– Tietenkään maallikkona en siitä oikein mitään ymmärtänyt. Tai nähnyt muuta kuin harmaata.
Mies yritti myydä Mäkiselle hiukan alle 3000 eurolla hormin liukuvalua. Talon piipun korkeus on vajaat viisi metriä.
Tuttu nuohooja tuli parin päivän kuluttua käymään ja katsoi piipun kuntoa. Analyysi oli täysin päinvastainen kuin käyneen myyntiedustajan. Kaikki oli paikallaan.
Myöhemmin selvisi, että kyseinen edustaja on erotettu tehtävästään. Firma on pahoitellut pelottelua ja kertonut, ettei se ole heidän toimintatapojensa mukaista.