Formula ykkösten kehityksestä pahasti jälkeen jäänyt moottorivalmistaja Renault on aloittanut kriisipalaverin jälkeen uuden ponnistuksen voimanlähteensä parantamiseksi, kertoo saksalaislehti Auto Motor und Sport.
Renault-moottorilla ajavat tallit Red Bull ja Toro Rosso ovat kärsineet alkukaudesta luotettavuusongelmista, jotka ovat varsinkin ensin mainitulla olleet todella pahaa luokkaa.
Lehden mukaan Renault-konsernin toimitusjohtaja Carlos Ghosn kutsui kriisipalaverin koolle Pariisiin ja määräsi lisäpanostuksen F1-moottorin kehittämiseen. Tavoitteena on nostaa Renault jälleen voittojen tielle.
Tällä kaudella ei kuitenkaan ole paljoa odotettavissa. Moottoriurheilujohtaja Cyril Abiteboul lupasi taannoin, että luotettavuusongelmat on ratkaistu toukokuun lopussa ajettavaan Monacon kisaan mennessä. Sen jälkeen ranskalaisyhtiö pähkäilee ajettavuuden kanssa ja keskittyy vasta loppuvuodesta suorituskykyyn.
Auto Motor und Sportin mukaan ongelmien ytimessä ovat V6-moottorin sylinterinpäät. Suunnittelija Mario Ilien on luonut tilalle uudentyyppisen osan, jonka on määrä tulla käyttöön Monacossa.
Renault'n on huhuttu neuvottelevan Red Bullin kanssa tämän tytärtallin Toro Rosson ostamisesta. Jos kauppa toteutuu, Renault tekee Toro Rossosta omaa nimeään kantavan tehdastallin.