F1-sarjan tulisi luopua polttoaineen määrää koskevista rajoituksistaan, linjaa Renault-tallin toimitusjohtaja Cyril Abiteboul.
Sarjassa nykyisin käytettävien V6-turbomoottorien polttoaineen virtaus on rajoitettu 100 kilogrammaan tunnissa. Kisaa kohden polttoainetta on lupa käyttää vain 100 kilogrammaa, mitä rajoitusta Abiteboul pitää tarpeettomana.
MAINOS
Bahrainin GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 13.55 ja 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55 ja aika-ajot klo 17.55
Sunnuntai: Bahrainin GP klo 17.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
- Haluan kovasti pitää huolta siitä, että F1-sarja pysyy F1-sarjana. Meidän ei ole syytä viedä sitä kohti kestävyysajoa. Jos yritämme yhdistää sitä kestävyysajon kanssa, niin se on vain yksi vaaratekijä lisää lajille, Abiteboul kommentoi Autosportin mukaan.
- Kestävyysajossa on kyse polttoainetehokkuudesta, pitkäjänteisyydestä ja kyvystä ajaa erittäin pitkiä matkoja ilman ongelmia. F1:ssä on kyse lyhyistä kilpailuista, joissa pitää yleensä kyetä hyökkäämään jatkuvasti.
- Rehellisesti sanottuna polttoainetalous oli osa sarjaa V8-aikakaudellakin. Se oli osa taktiikkaa, jolla pyrittiin optimoimaan kierroajat kilpailun ajaksi tallin strategisesta näkökulmasta. Se on ollut aina osa formula ykkösiä ilman rajoituksia polttoaineen määrässä, joten poistaisin määrää koskevat säännöt täysin, Abiteboul jatkoi.
Renault-pomon mielestä sarjaan kehitetty hybriditeknologia jää sääntöjen vuoksi tehtävän polttoainepihistelyn varjoon.
- Erityisesti Mercedes ansaitsisi kiitosta siitä, että heidän esittelemänsä teknologia on kyennyt vähentämään kulutusta 30-40 prosenttia. Se on loistavaa, mutta tämä fantastinen viesti tuhoutuu sen tosiasian vuoksi, että tämä nykyinen polttoainerajoitus saa ihmiset uskomaan siihen, että kaikessa on kyse vain polttoaineen säästelystä, Abiteboul kritisoi.