Kansainvälinen autoliitto FIA tiukentaa entisestään sääntöjä F1-autojen moottoreissa tapahtuvasta öljyn palamisesta kaudelle 2020, kertoo motorsport.com.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Bahrainin GP suorana 29.-31.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55,
2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajot klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 16.00
Su: Bahrainin GP klo 18.10, ennakkotunnelmat klo 17.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Jotkut sarjan valmistajista ovat hybridimoottorien aikakaudella yrittäneet löytää voimanlähteisiinsä lisätehoa polttamalla moottorissa öljyä polttoaineen sijaan. Kikkailun estämiseksi FIA on viime vuosina kiristänyt moottorin voiteluöljyä koskevia sääntöjä.
LUE MYÖS: Bernie Ecclestone myöntää keskustelut kilpailevan F1-sarjan perustamisesta: "En usko sen koskaan toteutuvan"
Nykyisellään moottorin sallitaan kuluttavan 0,6 litraa voiteluöljyä sataa kilometriä kohden. Tämän lisäksi kaudella 2019 otettiin käyttöön sääntö, joka kieltää talleja lisäämästä autoon voiteluöljyä tai siirtämästä sitä öljylle varatusta lisätankista auton voitelujärjestelmään aika-ajon aikana.
Kattojärjestön mielestä tallit kuitenkin yhä koettelevat sääntöjen rajoja, joten kaudella 2020 sallitun öljynkulutuksen määrä moottorissa leikataan 0,3 litraan sadalla kilometrillä. Talleja tiedotettiin tulevasta muutoksesta sarjan talvitauon aikana.
- Kysymys öljyn suhteen on yksinkertainen. Säännöt määräävät, että moottorissa voidaan polttaa vain polttoainetta, joten öljyn on toimittava ainoastaan voiteluaineena, FIA:n tekninen johtaja Nikolas Tombazis kommentoi.
- Tiedämme myös öljyä kuluvan, mutta joissain tapauksissa sillä on osuutensa suorituskykyyn, mikä ei ole oikein. Kun sallittua kulutusta lasketaan ensi vuonna entisestään, niin on selvää, ettei autossa tarvita enää aika-ajoa varten öljylle lisätankkia. Se jää siksi tämän kauden erikoisuudeksi, Tombazis jatkoi.