Renault tiedotti perjantaina sitoutuvansa F1-projektiinsa pitkällä tähtäimellä, vaikka yhtiön on määrä toteuttaa seuraavien kolmen vuoden aikana mittavat leikkaukset, joilla tavoitellaan kahden miljardin euron kustannussäästöjä.
LUE MYÖS: Perinteikäs F1-talli myytävänä! Talousvaikeuksiin ajautunut Williams irtisanoi pääyhteistyökumppaninsa sopimuksen
LUE MYÖS: Daimler ärähti Mercedeksen F1-talliin liittyvästä kuumasta huhusta – sanamuodot jättivät kuitenkin takaportin auki
Yhtiö kertoo muun muassa Motorsport Weekin mukaan rohkaistuneensa F1-sarjan tulevista uudistuksista, joille lyötiin sinetti keskiviikkona. Yksi osa uudistuksia on kulukatto, joka on ensi vuonna 145 miljoonaa dollaria mutta laskee 135 miljoonaan dollariin vuoteen 2023 mennessä.
Renault on ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin viime vuosina laskeneiden myyntilukujensa ja tänä keväänä iskeneen koronaviruksen johdosta. Motorsport Weekin mukaan Renault'n tulevat leikkaukset johtavat maailmanlaajuisesti noin 15 000 työpaikan katoamiseen. Yhtiön on määrä vähentää osallisuuttaan erityisesti Kiinan-markkinoilla.
Eri liiketoiminta-alueiden merkittävistä muutoksista huolimatta F1-projektin jatko on siis turvattu.
– Voimme vahvistaa, että aiomme jatkaa F1:ssä. Uutiset uusista säännöistä ja kulukatosta ovat sijoitusmielessä meille erittäin hyviä, koska olemme tähän mennessä sijoittaneet F1-projektiin vähemmän kuin jotkut kilpailijoistamme. Olemme mukana F1:ssä, ja aiomme olla mukana vastedeskin, Renault'n väliaikainen toimitusjohtaja Clotilde Delbos sanoi Motorsport Weekin mukaan.
Renault palasi F1-sarjaan vuonna 2016, mutta sen tehdastalli ei ole saavuttanut niitä tavoitteita, jotka projektille asetettiin. Alun perin Renault'n oli määärä taistella maailmanmestaruuksista jo ensi vuonna, mutta näitä kuusivuotissuunitelmaksi kutsutun strategian tavoitteita on vuosien edetessä jouduttu viilaamaan.
Kaudella 2019 Renault sijoittui valmistajien MM-sarjassa viidenneksi. Edelle kiilasi hieman kiusallisesti jopa McLaren, joka on Renault'n moottoriasiakas.