Renkaanvaihtajan muistilista: 16 vinkkiä, joilla vältät yleisimmät mokat

6:20img
Julkaistu 13.04.2018 18:02
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mitkä ovat tyypillisimpiä asioita, joiden kanssa renkaanvaihdossa mokataan?

Vastaus: Mikäli päädyt vaihtamaan renkaita itse, kannattaa huomiota kiinnittää ainakin tässä jutussa mainittuihin asioihin. Ja vaikka valintasi olisikin rengasliike ja vaihtotyö ammattilaisen tekemänä, saattaa vinkkilistan läpikahlaamisesta silti olla hyötyä.

1. Valitse renkaiden vaihtopaikka huolellisesti.

Nosta vain tasaisella ja tukevalla alustalla. Epätasaisella tai pehmeällä alustalla tunkki saattaa kaatua, jolloin auto vaurioituu. Myös renkaanvaihtajan loukkaantumisriski on ilmeinen, mikäli näin pääsee tapahtumaan.

2. Varmista auton paikallaan pysyminen

Kytke seisontajarru ja ykkösvaihde. Käytä pyöräkiiloja. Jos vaihdat vasenta eturengasta, on pyöräkiilojen oikea paikka oikean takarenkaan ympärillä eli aina vastakkaisessa kulmassa.

3. Käytä riittävän järeää, ehjää ja asianmukaista tunkkia

Autojen omat tunkit ovat usein tosi heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä. Kun kausivaihdon yhteydessä vaihdetaan kaikki neljä rengasta, joutuu tunkki ajan myötä liian koville.

4. Nosta autoa vain valmistajan sallimasta nostokohdasta 

Väärä nostokohta aiheuttaa vaurioita autoon ja tekee nostosta vaarallista.

5. Käytä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä auton ja tunkin välissä

Ilman nostotyynyä auton maalipinta kärsii ja seurauksena on ajan myötä ruostevaurio.

6. Löysää pyöränpultteja tai -muttereita hieman ennen kuin nostat autoa

Jos yrität löysätä pultteja tai muttereita vasta sitten, kun auto on jo nostettu ylös, joutuu tunkki suunniteltua kovemmalle rasitukselle. Myös tunkin kaatumisvaara kasvaa.

7. Älä käytä momenttiavainta pulttien tai muttereiden löysäämiseen

Momenttiavain on tarkoitettu vain kiristämiseen. Jos avainta käytetään eri käyttötarkoitukseen kuin on suunniteltu, se saattaa vaurioitua.

8. Tarkasta, ettei pois otettavien renkaiden mahdolliset soviterenkaat jää pyörännapoihin

Mikäli jäävät, ne pitää irrottaa ennen uuden vanteen asentamista. Puhdista samalla myös epäpuhtaudet pyörännavasta.

Soviterenkaita käytetään joissakin tarvikealumiinivanteissa. Jos edellisen renkaan soviterengas unohtuu pyörännapaan, ei uusi rengas kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.

Pyörännapaan jääneet hiekanmurut saattavat aiheuttaa sen, että vanne löystyy ja irtoaa.

9. Tarkasta uusien renkaiden pyörimissuunta

Renkaiden pyörimissuuntaa ei tulisi vaihtaa, jotta rengas toimii suunnitellusti ja kestää pidempään.

Merkitse myös niiden renkaiden paikat, jotka otat pois auton alta. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen, pyörimissuuntaa vaihtamatta. Jos kaksi rengasta on selkeästi parempia kuin kaksi muuta, on paremmat renkaat asennettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

10. Käytä vain asennettaviin vanteisiin tarkoitettuja pultteja tai muttereita sekä tarvittaessa myös soviterenkaita

Jos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, ovat myös niiden kiinnityspultit tai -mutterit usein erilaiset. Mikäli uusi vanne ei ole suorasovitteinen, varmista, että vanteessa on asianmukainen soviterengas ennen asennusta.

11. Kiristä ristiin

Älä kiristä vierekkäisiä pultteja tai muttereita peräkkäin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.

12. Tee lopullinen kiristys momenttiavaimella, kun olet laskenut auton maahan

Ilman momenttiavainta rengas saattaa jäädä liian löysälle tai liian kireälle. Liian löysään jäänyt rengas saattaa irrota.

Liian kireälle jäänyttä rengasta on vaikea irrottaa, jos tienpäällä tulee yllättäen renkaanvaihtotarve. Vanne saattaa myös vaurioitua, jos se kiristetään liian tiukkaan.

13. Säilytä momenttiavainta oikein

Älä jätä momenttia avaimeen kiristyksen jälkeen. Momenttiavain tulee aina säilyttää niin, että se on käännetty nollille. Vääränlainen säilytys pilaa avaimen. Tutustu momenttiavaimen käyttöohjeeseen huolellisesti ennen avaimen käyttöönottoa.

14. Huolehdi, että jätät autoon vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit ja mahdollisesti lukkopulttien tai -muttereiden avaamiseen tarvittavan erikoistyökalun

Jos auton alla olevat renkaat ovat erilaisilla vanteilla kuin vararengas, ei vararengasta saa kiinnitettyä turvallisesti vääränlaisilla pulteilla tai muttereilla. Mikäli auton vanteissa käytetään lukkopultteja tai -muttereita, on myös niiden avaamiseen tarvittava erikoistyökalu pidettävä autossa mukana.

15. Muista renkaiden jälkikiristys momenttiavaimella noin 150–200 kilometrin jälkeen 

On mahdollista, että vanteen ja pyörännavan väliin on jäänyt hiekan muruja tai muita epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löystyttävät vanteen. Jälkikiristys on äärimmäisen tärkeä toimenpide.

16. Älä varastoi renkaita likaisina

Pese ja kuivata renkaat huolellisesti ennen varastointia. Poista kulutuspinnan lamelleista ja urista irtokivet.

Mikäli epäilet omaa osaamistasi tai et omista asianmukaisia työkaluja, kannattaa renkaanvaihto jättää suosiolla ammattilaisen tehtäväksi.

teppoboxi

Tuoreimmat aiheesta

Renkaanvaihto