Älä anna talven yllättää – näin vaihdat talvirenkaat autoosi oikein

28781346
Autoa nostettaessa on oltava tarkkana, sillä yhä useammassa autossa ei ole enää renkaanvaihtoon tarvittavaa välineistöä.Lehtikuva
Julkaistu 13.10.2015 18:06

Aino Kivistö

aino.kivisto(at)mtv.fi

”Talvi yllätti autoilijat.” Mutta mitä jos autoilija kerrankin yllättäisi talven ja vaihtaisi talvirenkaat ajoissa alle?

Nastarenkaiden käyttö on lain mukaan sallittu marraskuun alusta pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin. Niitä saa kuitenkin käyttää muulloinkin, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät.

– Nyt eletään jo sellaista aikaa, että nastarenkaiden käyttö jossain päin Suomea on varmasti perusteltua, Autoliton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Kitkarenkaiden käyttöä ei ole rajoitettu eli niillä saa periaatteessa ajaa ympäri vuoden.

Auton nostaminen

Renkaanvaihto nykyautoon on paljon kuviteltua monimutkaisempi toimenpide. Mikäli taitoa tai asianmukaisia ja turvallisia välineitä renkaanvaihtoon ei löydy, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen.

Autoa nostettaessa on oltava tarkkana, sillä yhä useammassa autossa ei ole enää renkaanvaihtoon tarvittavaa välineistöä. Muutenkin autojen omat tunkit ovat usein aika heiveröisiä, koska ne on tarkoitettu lähinnä yksittäisen renkaan vaihtoon tien päällä. Mikäli päätyy tekemään renkaiden kausivaihdon itse, on syytä hankkia asianmukainen hallitunkki.

Paremmat taakse

Ihanne olisi, että auton rengassarja olisi kulunut mahdollisimman tasaisesti. Yleensä tähän päästään vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti. Enemmän ajavan kannattaa vaihtaa takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse kesken ajokauden. Renkaiden pyörimissuuntaa ei kuitenkaan saa muuttaa eli vasemman puolen renkaat on pidettävä vasemmalla ja oikean puolen renkaat oikealla.

– Mikäli rengassarjan kaksi rengasta on selkeästi huonompia kuin kaksi muuta, on paremmat renkaat syytä laittaa vetotavasta riippumatta aina auton takapäähän, Vesalainen ohjeistaa.

Oikeat pultit tai mutterit

Mikäli auton kesä- ja talvirenkaat ovat erilaisilla vanteilla, on huomattava, että ne kiinnitetään usein erilaisilla pulteilla tai muttereilla. Pulttien ja muttereiden pituudessa sekä kartio-osassa saattaa olla eroavaisuuksia ja siksi onkin tärkeää, että käytetään aina juuri kyseiseen vanteeseen kuuluvia pultteja tai muttereita.

Mikäli autossa on vararengas, on tärkeää, että autossa on mukana myös vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit tai mutterit. Alumiinivanteiden yhteydessä käytetään usein myös niin sanottuja lukkopultteja tai muttereita. Tällöin kuljettajan on huolehdittava, että myös näiden avaamiseen tarvittava erikoisavain löytyy autosta.

15981535

Renkaan pultit on syytä kiristää ristiin ja kiristyksessä on käytettävä auton valmistajan suosittelemaa kireyttä.

Soviterenkaat

Osassa tarvikevanteita käytetään myös muovisia soviterenkaita, joiden avulla vanteen keskireikä pienennetään kyseisen auton pyörännapaan sopivaksi. Renkaanvaihdon yhteydessä on huolehdittava, että pois otettavien renkaiden mahdolliset soviterenkaat irtoavat varmasti vanteen mukana ja että auton alle laitettavissa vanteissa ovat omat soviterenkaansa, mikäli sellaisia tarvitaan, Vesalainen muistuttaa. Pyörännapaan turhaan jäänyt väärän vanteen soviterengas aiheuttaa vanteen vaurioitumisen. Puuttuva soviterengas voi pahimmillaan johtaa koko pyörän irtoamiseen.

Rengaspaineet

Rengaspaineet on syytä tarkastaa aina renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat paineet  sekä pienellä että isolla kuormalla ajettaessa. Usein painetaulukko löytyy myös kuljettajan ovesta, ovenkarmista tai polttoaineen täyttöluukun sisäpuolelta.

Kiristäminen

Renkaan pultit on syytä kiristää ristiin ja kiristyksessä on käytettävä auton valmistajan suosittelemaa kireyttä. Tätä varten tarvitaan momenttiavainta. Oikealla kiristysmomentilla varmistetaan renkaan kiristyminen tasaisesti, kiinnipysyminen ja auki saaminen tarvittaessa.

Kun autolla on ajettu renkaanvaihdon jälkeen noin 200 km, on renkaat syytä jälkikiristää momenttiavaimella. Vanteen ja pyörännavan väliin on saattanut huolellisuudesta huolimatta jäädä hiekanmuruja tai muuta epäpuhtautta, joka vähitellen murenee ja löystyttää renkaan.

Jälkikirisyksen laiminlyönti saattaa pahimmillaan irrottaa renkaan. Vesalainen kertoo, että hänen tietoonsa tulee vuosittain useita henkilöautojen pyörien irtoamisia, jotka johtuvat siitä, että jälkikiristys on laiminlyöty. Jälkikiristys on muistettava tehdä myös silloin, jos renkaat on vaihdettu ammattilaisen toimesta. Useimmilla rengasliikkeillä jälkikiristys sisältyy renkaanvaihdon hintaan.  

Tuoreimmat aiheesta

Autot